content marketing

Content marketing – co to jest i jak działa?

Kiedy słyszymy o pojęciu, jakim jest content marketing, pierwsze, co przychodzi nam do głowy to popularne media społecznościowe, jak Facebook, Twitter czy YouTube. I słusznie, bowiem za pomocą tych portali najczęściej rozpowszechniane są treści. Użytkownicy Internetu uwielbiają wartościowy kontent i chętnie się nimi dzielą. Przejdźmy jednak do clou tematu, dzięki czemu dowiesz się czym jest content marketing i jak w praktyce wykorzystać go w twoim internetowym biznesie.

Co to jest content marketing?

Content marketing (marketing treści) to strategia polegającą na planowaniu, tworzeniu oraz dystrybuowaniu przydatnych i wartościowych treści. Cel jest jeden – dotrzeć do odbiorców docelowych, zwiększyć zasięgi i sprzedaż oraz zbudować świadomość marki.

Content marketing pomoże ci:

  • dotrzeć do potencjalnych klientów z ofertą;
  • zapoznać odbiorców z oferowanymi produktami lub usługami;
  • zwiększyć liczbę konwersji;
  • zbudować relację pomiędzy twoją marką a klientami, co przełoży się na zwiększenie lojalności.

Content marketing – strategia

Każda osoba odpowiedzialna za marketing treści powinna opracować zasady, które będą stanowić podstawę działania.

1. Określ cele, jakie chcesz osiągnąć

Techniki tworzenia strategii mogą się między sobą różnić, ale nie ma wątpliwości, że tworząc nowy projekt należy rozpocząć od określenia celu. W tym kontekście musisz odpowiedzieć sobie na pytanie: w jakim celu zamierzasz tworzyć treści i kto będzie ich głównym odbiorcą?

Określenie celów powinno dotyczyć ogólnych zagdanień np. bloga czy sklepu internetowego, jak również celów długoterminowych, które na bieżąco będą przynosić korzyści.

2. Zdefiniuj odbiorców treści

Kiedy ustanowiłeś już ogólne, jak również krótko- i długoterminowe cele, możesz przejść do zdefiniowana grupy odbiorców. Dzięki temu będziesz mógł tworzyć content, który będzie trafiał w oczekiwania oraz zainteresowania twojego specyficznego targetu, co z kolei przełoży się na konwersje, budowanie lojalności i świadomości marki.

Zdefiniowanie, kim są twoi odbiorcy oraz przyciągnięcie ich uwagi to bardzo ważny element w budowaniu strategii content marketingowej.

Pamiętaj, że odbiorca treści nie staje się od razu kupującym. Dlatego ważne jest, żeby kontent skupiał się nie tylko na celach sprzedażowych. Kluczem jest tworzenie treści, które wzbudzają zainteresowanie i pozwalają wciągnąć odbiorcę w świat marki.

3. Przeprowadź audyt treści

Jeżeli dopiero zaczynasz interesować się content marketingiem i chcesz stworzyć strategię dla istniejącego już biznesu, ważne będzie przeprowadzenie audytu istniejących już treści.

Wielu właścicieli internetowych biznesów prowadzi blogi, na których znajdują się posty. Z czasem jednak okazuje się, że nijak mają się one do budowania zainteresowania marką oraz nie nakręcają sprzedaży. Tworzenie treści niezbyt interesujących i nieukierunkowanych na dotarcie do nowych klientów, to strata czasu.

Audyt ma na celu przeanalizowanie dotychczasowego kontentu i ustalenie, które treści faktycznie przyciągają odbiorców, a które nie. Dzięki temu dowiesz się, co należy poprawić i jaki kierunek działania obrać.

4. Opracuj plan dla nowych treści

Kiedy wiesz już, w jakim kierunku chcesz iść, tworząc nowe treści, czas na opracowanie planu redakcyjnego. Jest on ważny niezależnie od tego, czy będziesz tworzyć content samodzielnie czy może z pomocą copywriterów.

Warto stworzyć listę tematów, które przyciągną uwagę odbiorców. Nie muszą być to tylko i wyłącznie wpisu na blogu, choć nie da się ukryć, że to to popularna i sprawdzona metoda przyciągnięcia uwagi do marki.

Rodzaje treści w ramach content marketingu:

  • posty na blogu,
  • e-booki,
  • książki,
  • infografiki,
  • filmy,
  • podcasty,
  • posty w mediach społecznościowych.

5. Dystrybuuj treści

Opublikowanie treści np. na blogu to nie wszystko. Ktoś musi przecież do niej dotrzeć. Wiele osób trafi do twojego contentu poprzez wyniki organiczne wyszukiwarki, ale warto także przemyśleć inne sposoby, za pomocą których będziesz docierać do klientów. Doskonale sprawdzą się do tego social media. Możesz wykorzystać moc takich serwisów, jak Facebook, Instagram czy Pinterest. Portale te sprawdzą się zarówno jako źródło ruchu organicznego, jak i płatnego. Twoja marka powinna być obecna w social media. Dzięki temu budujesz zaufanie oraz zyskujesz nowych klientów.

Content matketing – przydatne narzędzia

W zależności od tego, czy będziemy treści tworzyć, dystrybuować czy też analizować, wykorzystać możemy do tego różne narzędzia. Dostępnych jest kilkaset różnych narzędzi usprawniających pracę content marketera, ale skupimy się na tych, które są najpopularniejsze.

1. Narzędzia pozwalające znaleźć pomysł na content

Szukając inspiracji, możemy pójść na skróty i przeanalizować, jakie treści tworzy konkurencja. Oczywiście nie mamy gwarancji, że treści te rzeczywiście okażą się strzałem w dziesiątkę. Dlatego warto tworzyć własne, unikatowe treści, które w 100% będą odpowiadać profilowi naszej działalności.

Google Trends – narzędzie, które pozwala sprawdzić, jakich treści poszukują użytkownicy internetu. Dzięki Google Trends ocenimy zainteresowanie określonymi treściami oraz znajdziemy najbardziej topowe tematy.

google trends

Buzzsumo – narzędzie, które pozwala sprawdzić najpopularniejsze tematy, jakie zostały poruszone w witrynie. W ten sposób możemy podejrzeć, o czym pisze konkurencja i co aktualnie najbardziej przyciąga uwagę.

Buzzsumo

Feedly – agregator treści, w którym zbierzemy tematy z interesujących nas portali. Mogą być to np. strony konkurencji.

Feedly

2. Narzędzia pozwalające organizować pracę Content Managera

Narzędzia te okażą się pomocne, jeżeli samodzielnie od A do Z pracujesz nad swoim projektem lub jeżeli jesteś częścią zespołu, w którym znajduje się także menedżer ds. contentu.

Google Drive – pozwoli ci przechowywać arkusze kalkulacyjne oraz inne dokumenty, do których będziesz mieć dostęp z każdego miejsca, gdy tylko będziesz online.

google drive

Dokumenty Google – narzędzie, które pomoże ci dzielić się szkicami twoich treści lub gotowymi artykułami. Google Docs ułatwia pracę w grupie, a cały pakiet dostępny jest za darmo.

dokumenty google

Trello – to świetnie narzędzie do organizowania pracy zespołu oraz zarządzania większą grupą. Dzięki Trello w łatwy sposób uporządkujesz swoją pracę.

trello

To Do – aplikacja od Microsoftu, którą bezpłatnie pobierzesz ze sklepu Microsoft Store. Narzędzie pozwala tworzyć listę zadań do wykonania i w szybki sposób odznaczać te, które już zostały wykonane.

to do microsoft

3. Narzędzia do edycji tekstu

Proces edycji tekstu można usprawnić stosując Dokumenty Google, czyli narzędzie, które zostało opisane powyżej. A jakie inne narzędzia warto jeszcze wykorzystać, by usprawnić pracę pisarską?

Microsoft Word – najpopularniejsza aplikacja do edycji tekstu. Jej rozbudowany interfejs sprawia, że jest bezkonkurencyjnym tego typu narzędziem.

microsoft word

LibreOffice Writer – edytor tekstu dostępny w pakiecie LibreOffice. Jest w pełni bezpłatny, a jego możliwości zbliżone są do tych, które oferuje Microsoft Word.

libre office writer

Grammarly – aplikacja, która z pewnością okaże się pomocna dla osób używających języka angielskiego w piśmie. Narzędzie podkreśla błędy gramatyczne i sugeruje lepsze rozwiązania językowe.

Grammarly

4. Narzędzia pozwalające zoptymalizować treści

Teksty na użytek internetu powinny być tworzone przede wszystkim dla czytelnika. Nie możemy jednak zapomnieć o robotach Google, które lubię dobrze zoptymalizowane treści.

Ahrefs – narzędzie służące do analizy konkurencji, wyszukiwania nowych słów kluczowych, jak i szukania inspiracji pod kątem nowych tematów. Ahrefs to „must have” każdego specjalisty ds. SEO.

ahrefs

Google Analytics – podstawowe, darmowe narzędzie służące do analizy treści na stronie.

google analytics

Senuto – narzędzie usprawniające pracę SEO-wca, jak również content managera.

senuto

To jednak zaledwie niewielki procent wszystkich narzędzi, które można wykorzystać w procesie content marketingu. Oczywiście można tworzyć treści bez żadnego wspomagania, ale tego typu narzędzia często usprawniają pracę. Wiele z nich jest darmowych, dlaczego więc nie skorzystać?

Content marketing – przykłady

Jak wygląda content marketing w praktyce i jak robić to dobrze? Poniżej prezentujemy kilka przykładów, które będą stanowić źródło inspiracji dla początkujących marketerów.

Content marketing w modzie

Przykładem content marketingu w modzie i zarazem na YouTube może być reklama brytyjskiej marki Burberry. Film promocyjny jest krótką opowieścią o założycielu firmy Thomasie Burberry, a także o wartościach, przekonaniach oraz celach, jakimi kieruje się marka.

Zaledwie trzy i półminutowy materiał wideo nawiązuje do historii, dziedzictwa, tradycji oraz perfekcji czyli elementów, z jakimi kojarzona jest marka Burberry.

Content marketing w turystyce

Dobrym przykładem content marketingu w turystyce jest biuro podróży Intrepid Travel, które specjalizuje się w organizacji wycieczek w małych grupach. Firma posiada ponad 30 lat doświadczenia w planowaniu tego typu wojaży, dzięki czemu wzbudza zaufanie. Ale to nie wszystko.

Na facebookowym profilu Intrepid Travel możemy znaleźć relacje z podróży tworzone przez klientów. Są one urozmaicane zdjęciami i filmami z wypraw. Tego typu przekaz będący opisem doświadczeń prawdziwych podróżników, wzbudza zainteresowanie i przyciąga nowych, potencjalnych klientów, którzy chcieliby odbyć emocjonującą i jednocześnie bezpieczną podróż.

facebook content marketing
Zobacz na https://www.facebook.com/intrepidtravel

Turystyczny content marketing jest bardzo ważny w czasach, kiedy coraz więcej ludzi traci zaufanie do biur podróży i decyduje się podróżować na własną rękę.

Content marketing na Facebooku

H&M to firma zajmująca się produkcją odzieży oraz różnego rodzaju dodatków. Oprócz tego, że marketerzy odpowiedzialni są za prowadzenie profili na social media, H&M korzysta także z płatnego marketingu treści w formie reklam. Wyświetlają się one na tablicy Facebooka pomiędzy innymi aktualnościami.

facebook content marketing

Przykładowa reklama zachęca do zakupów na wyprzedaży, w czasie której oferowane są rabaty sięgające nawet 50%. Reklama na Facebooku pozwala trafić do nowych potencjalnych klientów i informuje fanów marki o trwającej akcji promocyjnej.

Content marketing na Instagramie

Lush to marka powstała w 1995 r. w Wielkiej Brytanii. Produkuje ona fantazyjne kosmetyki, które na pierwszy rzut oka mogą przypominać słodycze. Lush znany jest przede wszystkim z produkcji kul kąpielowych, które pod wpływem wody rozpuszczają się w widowiskowy sposób.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez LUSH UK (@lush)


Wracając jednak do marketingu treści – oprócz tego, że firma posiada profesjonalną stronę internetową, prowadzi także profil na Instagramie, który wygląda bardzo oryginalnie. Znajdziemy tam zdjęcia produktów w różnej scenerii, jak również sposoby ich wykorzystania. Profil marki Lush jest spójny – kolorowy i niezwykle fantazyjny.

Content marketing – na czym zarabiać?

Marketing treści pozwala zarabiać na wszystkim, ale warto skupić się na tych metodach, które są najbardziej dochodowe i tym samym najchętniej wybierane przez twórców.

Reklama

Popularnym w Polsce sposobem na zarabianie wykorzystującym marketing treści jest vlogowanie czyli tworzenie filmów. Jeżeli specjalizujesz się w jakiejś dziedzinie, chcesz podzielić się wiedzą i przy okazji zarobić, tworzenie filmów będzie świetnym pomysłem. Dzięki temu zarobisz pieniądze poprzez wyświetlanie reklam, lokowanie produktów oraz afiliację.

Marketing afiliacyjny

Afiliacja to gałąź marketingu internetowego, która pozwala zarabiać naprawdę duże pieniądze. Jeżeli prowadzisz blog, konto w mediach społecznościowych czy tworzysz materiały wideo, możesz polecać różne produkty, a jeśli ktoś dokona zakupu z twojego polecenia, otrzymasz prowizję.

Warto wiedzieć jednak, do jakich programów afiliacyjnych warto dołączyć. Najwyższe prowizje na rynku, sięgające 40% oferuje program partnerski NutriProfits, dzięki któremu możesz promować wiele produktów z kategorii „zdrowie i uroda” i zarabiać nawet kilka tysięcy złotych miesięcznie. Przystąpienie do programu i korzystanie z niego jest wolne od jakichkolwiek opłat.

Subskrypcje

Jeżeli tworzysz wartościowy i unikatowy content, możesz zarabiać na płatnych subskrypcjach. W zamian za stałą, regularną opłatę, użytkownicy będą mieć dostęp oferowanych przez ciebie produktów lub usług. Mogą być to treści blogowe, książki, e-booki, biuletyny, kursy online itp.

Content marketing pozwala zmienić treści w dochodowy biznes. Wszystko zależy tak naprawdę od naszej kreatywności oraz zapału do pracy.

Agencja content marketing

Jeżeli prowadzisz biznes, ale nie masz czasu na marketing, wówczas pomocą może służyć dobra agencja reklamowa. Content marketing w wykonaniu tego typu firm zazwyczaj sprowadza się do tworzenia opisów produktów, treści na stronę www oraz prowadzenia firmowego bloga. W temacie content marketingu, agencja oferuje także tworzenie reklam pod płatny ruch na takich social media, jak Facebook, Instagram, Pinterest czy Linkedin. Do zakresu działań agencji należy także tworzenie infografik, logotypów, banerów reklamowych oraz identyfikacji wizualnej. Każdy przedsiębiorca oczekujący wysokiej jakości marketingu treści znajdzie coś dla siebie. Największe i najbardziej doświadczone agencje content marketingu działają w takich miastach, jak: Warszawa, Kraków, Wrocław oraz Poznań.

Content Marketing – książka dla początkujących i nie tylko

Wiele osób chcących dowiedzieć się czegoś więcej na temat marketingu treści wpisuje w wyszukiwarkę hasło „content marketing książka”, po czym stoi przed dylematem: co wybrać? Książki do contnent marketingu to dobre źródło wiedzy, ale musimy być świadomi, że często mogą one zawierać informacje oraz wskazówki, które już dawno są nieaktualne, dlatego warto wybierać najnowsze publikacje, które są często aktualizowane. Jeśli chodzi o content marketing, książki dostępne są również w formacie pdf (na komputer i urządzenia mobilne) oraz mobi (na czytnik Kindle).

Content marketing – szkolenia

Decydując się na rozpoczęcie przygody z content marketingiem, warto zdecydować się na szkolenia, z których wyciągniemy nie tylko wiedzę teoretyczną, ale także praktyczną. Szkolenia organizowane są zarówno stacjonarnie. Z pewnością znajdziesz organizatora niedaleko swojego miejsca zamieszkania, jednak warto wiedzieć, że najlepszą ofertę szkoleń spotkamy w takich miastach, jak Warszawa czy Wrocław. Popularne jest również szkolenie online, dzięki czemu możemy odbyć je w domowych warunkach.

Content marketing specialist, czyli specjalista od content marketingu

Jeżeli posiadasz wiedzę z zakresu marketingu treści, być może zainteresuje cię praca na stanowisku content marketing specialist. Najwięcej ofert pracy dla tego typu specjalistów znajdziemy w największych polskich miastach, jak Warszawa i Kraków.

Specjalista od content marketingu musi posiadać lekkie pióro i doświadczenie w pracy z tekstem. Wymagana jest bardzo dobra znajomość języka polskiego. Do obowiązków specjalisty ds. content marketingu należy tworzenie treści, kontakt z klientem, nadzór nad pracą copywriterów oraz współpraca z innymi działami.

Ile zarabia content marketing specialist?

To zależy od wielu czynników. Większość firm oferuje wynagrodzenie pomiędzy 2500-5000 zł netto.

Podsumowanie – czy warto praktykować content marketing?

Jeżeli chcesz przebić się ze swoją ofertą do nowych klientów, musisz postawić na content marketing. Dzięki niemu zbudujesz relację oraz wzbudzisz zaufanie. Klienci są zmęczeni nachalną sprzedażą telefoniczną oraz bombardowaniem reklamami, które przypominają gazetę po brzegi wypełnioną anonsami. Oczywiście taka reklama nadal działa, ale aktualnie liczy się kreatywne podejście i zainteresowanie klienta marką w sposób nieoczywisty. Firmy, które unikają content marketingu uznawane są niedostosowane do aktualnych realiów, przez co tracą klientów. Dlatego uznaje się, że content marketing to warunek bycia dostrzeżonym i docenionym w internecie.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *