aktualizacja google core web vitals

Aktualizacja Core Web Vitals: Czy jesteś gotowy na zmiany w wyszukiwarce Google?

Wskaźniki Core Web Vitals poznaliśmy już w 2020 roku, ale Google zapowiedziało kolejną dużą aktualizację algorytmu swojej wyszukiwarki, tym razem z głównym udziałem tych wskaźników.

page experience google meme
Źródło: izzismith.com

Początkowo aktualizacja była planowana na maj 2021:

google core web vitals update info
źródło: developers.google.com

Jednak okazało się, że przyjdzie nam jeszcze chwilę poczekać na pierwsze zmiany w wyszukiwarce:

google core web vitals update info google
Źródło: developers.google.com

Dla wielu osób przełożona aktualizacja może być powodem do radości. W ciągu kilku ostatnich lat każdy duży update wymuszał wiele pytań: „dlaczego moja strona spadła?„, „dlaczego zostałem wyprzedzony przez gorsze/wolniejsze strony?” lub „dlaczego spadłem, mimo że zastosowałem się do nowych wytycznych Google?„.

Celem każdej kolejnej aktualizacji algorytmu Google jest sprawienie, by wyniki wyszukiwania były jak najbliższe temu, czego potrzebujesz, ale czasami można dojść do wniosku, że amerykański gigant nie do końca radzi sobie z efektami własnych aktualizacji.

W tym artykule dowiesz się, czym są wskaźniki Core Web Vitals, co będzie obejmować zapowiadana od wielu miesięcy wielka aktualizacja, a także jak się przygotować, by w końcu zdobyć top3 lub z niego nie wypaść. Pamiętaj tylko, że stron w Internecie jest coraz więcej i każdy chciałby być jak najwyżej, a to sprawia, że nawet będąc przygotowanym do aktualizacji, niestety można się rozczarować.

Core Web Vitals – Co to jest?

Core Web Vitals (CWV) to podstawowe wskaźniki dotyczące szybkości i wydajności stron internetowych. Od sierpnia 2021 roku CWV stanie się ważnym czynnikiem rankingowym z grupy Page Experience Signals, do której zaliczamy również responsywność (Mobile Friendly), HTTPS, bezpieczeństwo (Safe Browsing) i brak uciążliwych reklam pełnoekranowych (No Instrusive Interstitials).

core web vitals infografika

Wskaźniki Core Web Vitals

Wskaźniki składające się na Core Web Vitals będą z czasem ewoluować – czytamy na web.dev. Obecnie wskaźniki oparte są na zestawie z 2020 roku koncentrującym się na trzech aspektach doświadczenia użytkownika – ładowaniu, interaktywności i stabilności wizualnej, i obejmuje następujące wskaźniki:

  1. Largest Contentful Paint (LCP),
  2. First Input Delay (FID),
  3. Cumulative Layout Shift (CLS).

Przyjmuje się, że witryna jest szybka i stabilna, jeśli minimum 75% użytkowników osiąga wyniki CWV poniżej górnej granicy zalecanej szybkości.

Largest Contentful Paint (LCP)

largest contentful paint

Largest Contentful Paint (LCP) określa czas wczytania największego elementu na stronie, widocznego w oknie przeglądarki bez scrollowania.

Aby zapewnić dobre wrażenia, największy element strony powinien zostać wyrenderowany w mniej niż 2,5 sekundy. Jeśli ten czas jest większy, to warto popracować nad optymalizacją swojej strony.

Największym elementem na stronie może być grafika, wideo lub element blokowy, jak chociażby akapit tekstu.

Skąd wiadomo który element na stronie jest największy? Strona jest wczytywana od pierwszej do ostatniej linijki kodu html. Dopiero po wczytaniu całej strony przeglądarka jest w stanie stwierdzić, który z elementów zajął jej najwięcej czasu na wyrenderowanie.

Elementy widoczne dopiero po przescrollowaniu nie są brane pod uwagę w analizie. Liczy się tylko to, co widoczne od razu po wczytaniu strony.

First Input Delay (FID)

fist input delay

First Input Delay określa czas upływający między pierwszą akcją rozpoczętą przez użytkownika a chwilą, w której przeglądarka rozpoczyna obsługę tej akcji. W wolnym tłumaczeniu FID może oznaczać popularnego LAG-a z gier komputerowych.

Aby zapewnić dobre wrażenia z użytkowania strony internetowej, FID nie powinien być dłuższy niż 100 ms.

Pod uwagę brane są kliknięcia, a w wersji mobile każde dotknięcie ekranu.

Cumulative Layout Shift (CLS)

Cumulative Layout Shift

Jest to czas zmian powstałych na stronie wskutek przesunięcia układu strony. Taka zmiana powstaje, gdy podczas wczytywania strony nowowyrenderowany element przesunie obecny na stronie element.

Na pewno nie raz wszedłeś na stronę i już zacząłeś czytać tekst, a nagle znikąd pojawiło się zdjęcie lub film i tekst został przesunięty do dołu – to właśnie CLS.

Przesunięcie układu na stronie jest nieprzyjemne dla odbiorców, dlatego najlepiej, kiedy ten wskaźnik jest równo 0, ale Google dopuszcza dobry czas do 100 ms.

Pozostałe wskaźniki Core Web Vitals

Oprócz trzech wymienionych już wskaźników, do CWV zaliczamy również:

  • First Contentful Paint (FCP) – czas, jaki poświęca przeglądarka na załadowanie pierwszego elementu na stronie,
  • Time to First Byte (TTFB) – czas odpowiedzi serwera,
  • Time to Interactive (TTI) – czas upływający od załadowania strony do momentu uzyskania opcji wprowadzenia danych na stronie,
  • Total Blocking Time (TBT) – czas upływający pomiędzy załadowaniem pierwszej treści na stronie (FCP) a uzyskaniem opcji wprowadzenia danych.

Jak sprawdzić wskaźniki Core Web Vitals na własnej stronie?

Najbardziej podstawowym sposobem na sprawdzenie szybkości strony jest wykorzystanie narzędzie od Google – Page Speed Insight (dostępne pod adresem https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl).

W narzędziu na pewno warto sprawdzić stronę główną i ważne podstrony. Dla podstron wyniki mogą być różne.

W narzędziu wpisujemy interesujący nas adres url i klikamy „Analizuj”.

page speed insights

Efekt wygląda następująco:

efekt page speed insight

Jak widać, największym problemem na testowanej podstronie jest Cumulative Layout Shift. Wynik sugeruje, że można spróbować go poprawić.

Poza tym narzędzie pokaże Ci również, jakie są dostępne możliwości, żeby przyspieszyć działanie Twojej strony:

page speed insight możliwości

Narzędzie Page Speed Insight pokazało dla naszej strony jedynie dane laboratoryjne. Warto wspomnieć o tym, że wyróżniamy 2 rodzaje mierzenia czynników CWV:

  • Dane laboratoryjne – pomiary wykonywane z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi. Ten rodzaj danych jedynie podaje prognozę doświadczeń potencjalnych użytkowników,
  • Dane zgromadzone (rzeczywiste) – średnie czasy zebrane z realnych wizyt wykorzystujących przeglądarkę Google Chrome. Biorą pod uwagę dane z ostatnich 28 dni.

Drugim oficjalnym sposobem na sprawdzenie CWV jest użycie narzędzia Lighthouse w przeglądarce Google Chrome. W zasadzie jest to prawie to samo co Page Speed Insight, ale posiada nieco więcej funkcji dotyczących działania strony  internetowej.

Aby skorzystać z narzędzia Lighthouse w Google Chrome, naciśnij F12 i wybierz „Lighthouse”. Pamiętaj, żeby z narzędzia korzystać w karcie Incognito.

lighthouse core web vital

Jeśli jesteś już na wybranej podstronie, naciśnij przycisk „Generate report” i poczekaj na wygenerowanie raportu.

lighthouse core web vital

Jak widać, raport jest bardzo rozbudowany i może pomóc jeszcze lepiej zoptymalizować stronę. Na szczególną uwagę, oprócz sekcji Performance, zasługuje sekcja SEO.

Trzecim oficjalnym sposobem na sprawdzenie wskaźników Core Web Vitals jest Search Console.

Na pasku po lewej stronie wybierz „Podstawowe wskaźniki internetowe”.

podstawowe wskaźniki internetowe

Teraz zobaczysz wykres z kondycją Twojej strony.

podstawowe wskaźniki internetowe search console

Jak przygotować się do aktualizacji Core Web Vitals?

W listopadzie 2020 Google ogłosiło, że w maju 2021 zostaną wprowadzone zmiany w wyszukiwarce polegające na uwzględnieniu wyglądu i działania stron. Później jednak okazało się, że proces wdrożenia aktualizacji rozpocznie się w połowie czerwca, a zakończy w sierpniu i dopiero od tego czasu będzie można mówić o widocznym zmianach.

Zapowiadana od wielu miesięcy aktualizacja będzie uwzględniać kilka sygnałów dotyczących wyglądu i działania stron, w tym 3 wartości podstawowych wskaźników internetowych: LCP, FID i CLS. Google zaktualizuje również funkcję karuzeli Najważniejszych artykułów w wyszukiwarce, tak aby uwzględniała wszystkie treści wiadomości, które są zgodne z zasadami Wiadomości Google. [developers.google.com]

Dodatkowo Google często wspomina na swoim blogu o dostosowaniu strony pod kątem urządzeń mobilnych, bezpiecznego przeglądania, zabezpieczenia HTTPS oraz walce z uciążliwymi reklamami pełnoekranowymi, które utrudniają korzystanie ze strony.

Jak przygotować się do aktualizacji?

  • Zadbaj o szybkie działanie strony, a w szczególności podstawowe wskaźniki internetowe LCP, FID i CLS,
  • Zadbaj o dostosowanie strony pod kątem urządzeń mobilnych. Nie chodzi tylko o to, żeby wersja mobilna istniała – strona na urządzeniach mobilnych powinna być użyteczna i łatwa w obsłudze,
  • Zainstaluj Certyfikat SSL i przejdź na HTTPS,
  • Zadbaj o to, żeby reklamy nie utrudniały korzystania z serwisu.

Czy należy bać się nowej aktualizacji?

1-2 razy do roku Google wypuszcza aktualizacje, które kompletnie przewracają wyszukiwarkę do góry nogami.

Dobrym tego przykładem jest ostatnia duża aktualizacja „December Core Update” z grudnia 2020 roku:

december core update
Sprawdź wahania pozycji w wyszukiwarce Google na algoroo.com

Wielu przedsiębiorców z dnia na dzień, przed samymi świętami, utraciło nawet 90% ruchu. Ucierpiały również dobrze zoptymalizowane strony i sklepy internetowe. Z drugiej strony, witryny, które nie mogły się przebić, zyskały po tej aktualizacji.

Własne i cudze doświadczenia wynikające z aktualizacji algorytmu przeprowadzonych w ciągu kilku ostatnich lat sprawiają, że nie można czuć się pewnie przed kolejnymi dużymi zmianami w wyszukiwarce Google, nawet jeśli witryna spełnia wszelkie wymogi postawione przez amerykańską firmę.

Na pewno nie warto bać się nowej aktualizacji algorytmu, ale zdecydowanie warto spodziewać się zmian. Jeżeli Twoja strona spełnia wszelkie wymogi, jakie przyjdą wraz z końcem aktualizacji w sierpniu, to możesz spodziewać się wzrostów lub utrzymania ruchu. Jeżeli mimo dobrej optymalizacji Twoja strona zaliczy spadek, wtedy warto przeanalizować konkurencję pod wieloma względami, wyciągnąć wnioski, wprowadzić zmiany i liczyć na wzrosty przy kolejnej aktualizacji algorytmu.

PROGNOZA: Aktualizacja Core Web Vitals nie będzie rewolucją

Core Web Vitals stanie się nowym czynnikiem rankingowym, ale nadal będzie „tylko” jednym z wielu czynników rankingowych, a tych jest grubo ponad 200.

Według mnie ta aktualizacja na pewno zrobi spore zamieszanie, bo do tego Google nas już przyzwyczaiło, ale nie będzie tu żadnej rewolucji.

Niedawno Google postanowiło nie brać pod uwagę stron bez wersji mobilnej i uważam, że tym razem przestanie brać pod uwagę najwolniejsze strony (wychodzące poza obszar „POOR”, a żeby taki osiągnąć trzeba naprawdę się postarać) lub będzie ograniczać ich widoczność.

core web vital

Oczywiście najlepiej, żeby strona internetowa w pomiarach mieściła się w obszarze „GOOD”, ale w TOP10 na wiele słów kluczowych na pewno zobaczymy również wolniej działające strony – głównie wielkie firmy o dużym autorytecie i zaufaniu.

Na pewno aktualizacja Core Web Vitals nie sprawi, że pozycjonowanie stron stanie się łatwiejsze przez nacisk nowych czynników, a wręcz przeciwnie, może być zadaniem jeszcze trudniejszym. Wydaje mi się, że osoby praktykujące Black Hat Seo będą mogły mieć jeszcze bardziej pod górkę.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *