6 powodów dlaczego Twoja strona nie jest widoczna w Google!

„Dlaczego moja strona nie jest widoczna w Google?” To pytanie, które bardzo często przewija się na blogach, forach dyskusyjnych czy fejsbukowych grupach dotyczących SEO.

Przyczyn może być wiele. Czasami wystarczy głupi błąd, a czasami Google może z niewiadomego powodu nie chcieć indeksować Twojej strony.

Pytanie tylko, czy Twojej strony w ogóle nie ma w indeksie wyszukiwarki, czy tylko brakuje niektórych podstron?

Na początek sprawdź, czy Twoja domena jest choćby w najmniejszym stopniu indeksowana. Przejdź do Google.com i wpisz site:nazwatwojejstrony.pl

indeks google test

Test na naszej domenie marketingfeed.pl wykazał, że strona jest indeksowana. Jeśli Twoja nie jest lub ma problemy z indeksowaniem, koniecznie sprawdź jak rozwiązać ten problem na dobre.

1. Robot Google jeszcze nie dotarł do Twojej strony

Czasami zaktualizowanie wyników wyszukiwania może zająć tydzień lub nawet dłużej. Może tak się dziać, jeśli Twoja strona jest jeszcze całkiem nowa i nie posiada żadnych linków przychodzących.

Podstawą dla każdego właściciela strony internetowej powinno być stworzenia konta w Google Search Console i dodanie mapy strony. Dzięki temu Google dowie się o istnieniu Twojej strony oraz będzie mieć ułatwione indeksowanie nowych podstron.

W Search Console możesz także poprosić o ręczne indeksowanie podstron. Wystarczy wpisać adres w górnym menu i kliknąć enter. Po chwili pojawi się status, w którym możesz poprosić o zindeksowanie. Stan dla naszej podstrony „Trendy w afiliacji. Co nowego w 2021 roku?” wygląda następująco:

google indeksowanie

Co jednak, jeśli strona pomimo dodania sitemapy i ręcznego zindeksowania nadal nie wyświetla się w wynikach wyszukiwania lub nie wszystkie podstrony pojawiły się w indeksie?

Musisz wiedzieć, że narzędzie ręcznego indeksowania nie jest perfekcyjne i czasami na indeks trzeba poczekać nawet ponad 24 godziny. Z narzędzia korzysta wielu webmasterów i być może jest za bardzo obciążone lub jest to celowy zabieg Google, żeby walczyć ze spamem. Tego nikt nie wie.

Jednak jeśli Twoja strona nadal po kilkudziesięciu godzinach nie jest widoczna w wyszukiwarce, to przeczytaj kolejny punkt tego artykułu.

2. Twoja strona jest jeszcze zbyt nowa

Być może dopiero co Twoja strona powstała? Jeśli tak, to nic dziwnego, że ma problemy z indeksacją. Chociaż jesteśmy przyzwyczajeni do szybkiego umieszczania rzeczy w Internecie, to indeks wyszukiwarki Google działa raczej bardzo leniwie.

Usiądź spokojnie, pracuj nad swoją stroną, myśl nad planem linkowania, publikuj wartościowe treści, a strona na pewno za jakiś czas zostanie zindeksowana. Jeśli po upływie około 4-5 tygodni w indeksie wyszukiwarki nie pojawi się przynajmniej strona główna, to możesz zacząć zastanawiać się, co jest nie tak i przejść do kolejnego punktu artykułu.

3. Twoja strona zawiera tag 'noindex’

Zakładając, że Twoja strona powstała jakiś czas temu, możemy przypuszczać, że osoba odpowiedzialna za stworzenie strony nie ustawiła tagu 'index’. Zwykle używa się tagu 'noindex’ podczas tworzenia strony, by robot Google nie indeksował strony, która jest w budowie.

W ten sposób powinien wyglądać kod strony zezwalający na indeksowanie:

robots index

Jeżeli meta tag robots wskazuje wartość 'index’ i strony nadal nie ma w Google, to wszystko wskazuje na to, że problem leży gdzie indziej. Przejdźmy dalej.

4. Twoja strona blokuje dostęp w pliku Robots.txt

Plik robots.txt jest czasami bardzo przydatny. Jego zadaniem jest blokowanie dostępu robotom do poszczególnych części strony lub nawet całego serwisu.

Najczęściej w ten sposób blokuje się narzędzia monitorujące, żeby konkurencja miała jak najtrudniejsze zadanie.

Za pomocą pliku robots.txt można także blokować dostęp dla robotów wyszukiwarek.

Plik robots znajdziesz na stronie twojadomena.pl/robots.txt

Jeżeli takiego pliku na Twojej stronie nie ma, to oznacza, że robot nie jest blokowany. Mimo wszystko taki plik warto dodać i ograniczyć dostęp robotów do niektórych części strony.

5. Twoja strona została zbanowana lub jest celowo ignorowana

Brzmi to strasznie, ale jest to możliwe. Na szczęście prawdopodobnie to nie jest przyczyna Twojego braku obecności w wyszukiwarce.

Aby w tych czasach zostać całkowicie usuniętym z wyszukiwarki Google, trzeba sobie naprawdę na to dobrze zasłużyć. Jeżeli już miałbyś otrzymać jakąś karę od Google, to byłby to filtr algorytmiczny, który nie usunąłby Twojej strony z indeksu, ale znacznie ograniczyłby jej widoczność.

Opcja usunięcia (zbanowania) Twojej strony w Google to naprawdę ostatnia rzecz, do której mogłoby dojść. Jeżeli kupujesz miliony linków, wykradasz dane użytkowników, przenosisz jakieś złośliwe oprogramowanie, jesteś naciągaczem… to wtedy opcję usunięcia strony można wziąć pod uwagę.

Zakładając, że Twoja strona nie dostała bana, a dalej nie pojawia się w wynikach wyszukiwania, pod uwagę należy wziąć kolejne czynniki, choć jest to wręcz niewiarygodne, żeby dalej nie indeksowała się po spełnieniu 4 pierwszych punktów.

6. Twoja strona nie jest zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarki Google

Kiedy robot Google trafia na Twoją stronę, czy to naturalnie, czy to po użyciu opcji indeksowania w Search Console, zaczyna renderować kod strony, po kolei, od początku do końca. Robot nie wyświetla strony tak jak człowiek.

Robot Google skanuje strony pod kątem treści meta, głównego contentu, nasycenia słów kluczowych i wielu innych czynników.

Do tego, zanim robot dotrze do głównej treści na stronie, może napotkać setki, a nawet tysiące różnych elementów – często bardzo utrudniających renderowanie.

Warto zastanowić się co na Twojej stronie widzi robot.

Z innej beczki, jeśli właśnie to jest przyczyną braku Twojej strony w Google, to warto pomyśleć nad kompletnie nowym szablonem, ponieważ istnieje wiele słabo zoptymalizowanych stron, które nie mają problemu z indeksacją. Jeśli rzeczywiście to jest przyczyną, to Twoja strona musi być naprawdę w fatalnej kondycji.

Podsumowanie – Dlaczego warto być widocznym w wyszukiwarce Google?

Widoczność strony w wyszukiwarce może przynieść jej właścicielowi dodatkowy ruch, który może przełożyć się na, chociażby większą sprzedaż.

Niestety, ale samo zindeksowanie strony przez robota Google nie wystarczy, żeby czerpać korzyści. Większość użytkowników nie wychodzi poza pierwszą stronę wyników wyszukiwania, a ponadto znaczenie mają przede wszystkim 3 pierwsze pozycje, ponieważ zgarniają łącznie prawie 60% użytkowników.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *