google search console

Google Search Console – Poradnik dla początkujących

Google Search Console, znane niegdyś jako narzędzia dla webmasterów Google, to bezpłatna platforma, dzięki której właściciele witryn internetowych, SEO-wcy, specjaliści od marketingu internetowego oraz UX, a także Web Developerzy, mogą śledzić wydajność zarządzanych przez siebie stron internetowych. Jeżeli prowadzisz bloga lud dopiero zamierzasz go założyć, zdecydowanie powinieneś skorzystać z tego narzędzia. Z poniższego poradnika dowiesz się, czym czym jest Google Search Console oraz jak połączyć go ze swoją stroną internetową.

Google Search Console – co to jest?

Jest to platforma dedykowana administratorom stron internetowych. Za jej pośrednictwem możemy sprawdzić status indeksowania witryny. Dodatkowo, narzędzie informuje o błędach występujących na stronie oraz podpowiada, w jaki sposób możemy ją zoptymalizować.

google search console co to jest

Dzięki Google Search Console:

  • będziesz mógł analizować ruch na stronie (wyświetlenia, kliknięcia oraz średnią pozycję na konkretne frazy);
  • sprawdzisz statystyki indeksowania na stronie;
  • przeanalizujesz linki prowadzące do twojej strony – wewnętrzne, jak i zewnętrzne;
  • otrzymasz ważne powiadomienia na temat np. zainfekowania strony lub nałożonej kary;
  • sprawdzisz listę wadliwych linków na stronie;
  • oraz wiele, wiele więcej.

Zakres funkcjonalności Google Search Console jest bardzo szeroki, dlatego każdy posiadacz strony internetowej, powinien założyć konto na platformie.

Jak dodać stronę do Google Search Console?

Aby rozpocząć korzystanie z Google Search Console należy założyć konto. W prosty sposób zrobisz to za pośrednictwem strony search.google.com/search-console/about. Jeżeli posiadasz konto w usłudze Google, wystarczy, że zalogujesz się do niej.

google search console ekran główny

Po zalogowaniu, zostaniesz poproszony o wybranie typu usługi:

  • DOMENA – wystarczy dodać domenę np. przykladowadomena.pl bez www na początku. Dzięki tej opcji, Google Search Console będzie śledzić wszystkie linki w domenie.
  • PREFIKS ADRESU URL – opcja z której możesz skorzystać, jeżeli chcesz śledzić określone adresy w domenie. Jeżeli twoja witryna wyświetlana jest z prefiksem www (lub bez), a także z https oraz http, powinieneś dodać wszystkie te adresy.

google search console dodaj usługę

Kiedy wybierzesz określone ustawienie, zostaniesz poproszony o weryfikację własności domeny. Proces ten ma na celu sprawdzenie, czy osoba, która dodaje domenę do Google Search Console, rzeczywiście jest jej właścicielem.

Google Search Console – weryfikacja dla typu usługi „Domena”

Kod weryfikacyjny Google Search Console należy podać w ustawieniach po zalogowaniu się do panelu dostarczanego przez rejestratora witryny. W konfiguratorze DNS należy dodać nowy rekord TXT, podając kod weryfikacyjny Google Search Console. Proces dodawania kodu może się różnić w zależności od dostawcy usługi, dlatego w przypadku problemów, powinieneś skontaktować się ze supportem konkretnego rejestratora.

Kiedy dodasz już kod weryfikacyjny Google Search Console, wystarczy, że klikniesz w przycisk „Weryfikuj”. Wyświetli ci się informacja mówiąca, że proces przebiegł pozytywnie.

Google Search Console – weryfikacja dla typu usługi „Prefiks adresu URL”

Jeżeli chodzi o weryfikację, Google Search Console oferuje również inne metody, które dostępne są po wyborze metody „Prefiks adresu URL”:

  • Plik HTML – pobrany plik HTML należy umieścić w głównym folderze strony po zalogowaniu się do FTP lub poprzez menedżera plików, który udostępniany jest przez dostawcę hostingu.
  • Tag HTML, który należy wkleić w kodzie strony w sekcji <head> przed pierwszą sekcją <body>.
  • Google Analytics – po dodaniu strony do usługi Google Analitycs, możesz wkleić fragment kodu analitycs.js lub gtag.js w sekcji <head>, dzięki czemu zweryfikujesz własność.
  • Menedżer tagów Google – weryfikacja za pomocą tagu kontenera dla użytkowników usługi Google Tag Manger.
  • Dostawca nazwy domeny – sposób weryfikacji, który został opisany powyżej dla usługi „Domena”.

Weryfikacja Google Search Console – WordPress

Znaczna część webmasterów korzysta z systemu zarządzania treścią WordPress, dlatego w kilku prostych krokach pokażemy, jak zweryfikować własność domeny poprzez WordPress.

Weryfikacja strony za pomocą wtyczki Yoast SEO

Wtyczka Yoast SEO to narzędzie ułatwiające optymalizację treści na stronie. Korzystanie z niej nie jest obowiązkowe, ale z pewnością ułatwia pracę. Yoast SEO w prosty sposób pomaga przeprowadzić weryfikację własności domeny.

  1. Po zalogowaniu się do swojego bloga, w bocznym menu wybierz „SEO”, a następnie podmenu „Ogólne”.
  2. Wybierz „Narzędzia dla webmasterów” i wklej kod weryfikacyjny.
  3. Następnie przejdź do Google Search Console i wybierz „Weryfikuj”.

google search console wordpress

Jak zweryfikować witrynę sklepu?

Google Search Console będzie doskonałym pomocnikiem przy prowadzeniu sklepu internetowego. Narzędzie jest często wykorzystywane do analizowania ruchu z platform dla sklepów internetowych, takich jak: Shopify czy Shoper.

Jak połączyć Google Search Console z własnym sklepem? Poniżej znajdziesz odpowiedź.

Shopify

Jeśli chodzi o platformę dla e-commerce Shopify, Google Search Console pozwala zweryfikować ją jak, każdą inną stronę internetową, np. za pomocą rekordu DNS, pliku HTML czy meta Tagu. Ten sposób weryfikacji został przedstawiony w akapicie „Jak dodać stronę do Google Search Console?”

Shoper

Jak podaje oficjalne Centrum Pomocy Shoper, Google Search Console pozwala zweryfikować stronę tylko w jeden sposób – poprzez Tag HTML.

  • Dodaj adres swojego sklepu Shoper poprzez usługę „Prefiks adresu URL”.
  • Wybierz sposób weryfikacji „Tag HTML”.
  • W panelu administracyjnym Shopera wybierz menu „Dodatki i integracje”, a następnie „Integracje własne”.
  • Następnie w polu nagłówek strony – <head> wklej skopiowany kod i zatwierdź zmiany.
  • Przejdź do Google Search Console i zweryfikuj witrynę.

Oficjalna instrukcja dostępna jest pod adresem: shoper.pl/help/artykul/jak-zweryfikowac-wlasnosc-witryny-pod-katem-google/

Obsługa interfejsu Google Search Console

Poniżej znajdziesz omówienie wszystkich najważniejszych funkcji narzędzia Google Search Console.

google search console przegląd

Kiedy zweryfikujesz własność witryny, Google przez kilka najbliższych dni będzie zbierać dane na temat twojej strony. Po pewnym czasie zauważysz, że narzędzie wypełnia się danymi.

przegląd google search console

W menu „Przegląd” znajdziesz wykres skuteczności za ostatni okres pokazujący zmieniającą się ilość kliknięć, będących odzwierciedleniem ilości odwiedzin twojej witryny. Z kolei niżej, znajduje się wykres „Stan” pozwalający sprawdzić ilość zindeksowanych adresów URL twojej strony z podziałem na strony prawidłowe oraz strony z błędami.

Klikając w „Otwórz raport” znajdziesz wykresy z podziałem na bardziej szczegółowe dane.

google search console skuteczność

Gdy otworzysz raport skuteczności, znajdziesz tam takie dane jak:

  • Łączna liczba kliknięć – pokazuje łączną liczbę kliknięć w twoją stroną poprzez wyszukiwarkę Googe.
  • Łączna liczba wyświetleń – liczba użytkowników, którzy mogli zobaczyć link do twojej strony w Google.
  • CTR – wskaźnik odzwierciedlający stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń strony.
  • Średnia pozycja – pozycja strony w wynikach wyszukiwania; dotyczy konkretnego okresu.

google search console skuteczność wyszukiwania

W sekcji tej znajdziesz także zapytania (frazy), za pośrednictwem których internauci przechodzą na twoją stronę. Sprawdzisz tam:

  • określone frazy;
  • najczęściej odwiedzane strony w twojej witrynie;
  • kraje, z których pochodzą czytelnicy;
  • urządzenia, z jakich korzystają czytelnicy;
  • oraz znacznie więcej.

google search console słowa kluczowe

Na podstawie wszystkich tych danych możesz analizować swoje strony oraz optymalizować je, co pozwoli ci zwiększyć wskaźnik CTR, a przede wszystkim pozwoli zapoznać się z twoją ofertą znacznie szerszemu gronu internautów szukających konkretnych informacji czy produktów.

google search console sprawdzanie adresu url

Kiedy np. napiszesz nowy tekst na swoim blogu, możesz skorzystać z narzędzia „Sprawdzanie adresu URL”. Dzięki niemu robot Google szybciej zindeksuje tę stronę w wynikach wyszukiwania. Narzędzie to pozwoli również sprawdzić więcej informacji technicznych. Dowiesz się także, czy strona zawiera jakiekolwiek błędy.

Krok 1:

google search console sprawdzanie adresu url

Po wpisaniu adresu wciśnij „Enter”.

Krok 2:

google search console sprawdzanie adresu url

Teraz możesz sprawdzić stan adresu url w wyszukiwarce Google.

google search console stan

W menu „Stan” znajdziesz status swoich stron w indeksie z podziałem na prawidłowe oraz strony z błędami. Warto sprawdzić, jakie adresy kryją się w pozycji „Wykluczono”. Mogą być to duplikaty stron, strony z błędami 404 lub strony z przekierowaniami. Warto sprawdzić, czy są tam adresy, które nie powinny się tam znaleźć. Pozwoli to wyeliminować błędy na stronie.

google search console stan

google search console mapa witryn

To kolejna bardzo ważna funkcja oferowana przez Google Search Console. Sitemap (Mapa witryny) to dokument, który zawiera informację o wszystkich stronach w twojej witrynie. Roboty Google na podstawie mapy są w stanie wyłapać wszystkie zmiany na stronie i uwzględnić je w indeksie.

google search console mapa witryn

Jeżeli korzystasz z platformy WordPress wraz z wtyczką Yoast SEO, adres do mapy witryny znajdziesz wybierając „SEO” w menu WordPressa, a następnie „Ogólne”. Na liście funkcji znajdziesz „Mapa strony XML”. Klikając w znak zapytania obok, wyświetli ci się „Zobacz mapę strony XML”. Po przejściu pod ten adres, w pasku wyszukiwarki znajdziesz link do mapy swojej witryny.

mapa strony xml na wordpress

Można to zrobić jednak znacznie szybciej. Aby przejść do mapy witryny wpisz adres swojej witryny z przyrostkiem sitemap_index.xml np. twojaprzykadowastrona.pl/sitemap_index.xml

google search console obsługa na urządzeniach mobilnych

Kolejną ważną funkcją, do której administratorzy stron przywiązują uwagę jest obsługa na urządzeniach mobilnych. Jeszcze kilka lat temu nie była ona tak ważna. Dzisiaj jednak znaczna część internautów przegląda strony z wykorzystaniem smartfona czy tabletu, dlatego warto zadbać o prawidłową obsługę strony na tych urządzeniach. Funkcjonalność „Obsługa na urządzeniach mobilnych” pokaże ci, czy występują jakieś błędy podczas wyświetlania strony na tych urządzeniach. Przykładowe błędy to np. elementy klikalne na stronie znajdujące się zbyt blisko siebie lub tekst niemieszczący się na stronie.

google search console obsługa na urządzeniach mobilnych

google search console linki

W tej sekcji zweryfikujesz, jakie linki i w jakiej liczbie, prowadzą do twojej witryny. Sprawdzisz także, jakie kotwice (tekst) kryją się pod linkami.

google search console linki

  • Najczęściej linkowane strony – opcja ta pokazuje strony, które są najczęściej linkowane, czyli cieszą się największą popularnością. Raport pozwala sprawdzić, z jakich dokładnie adresów pochodzi link.
  • Witryny z największą liczbą linków przychodzących – pokazuje liczbę linków przychodzących z podziałem na poszczególne domeny.
  • Linki wewnętrzne – funkcja ta pozwala sprawdzić stan linkowania wewnętrznego czyli np. linkowanie z podstron do strony głównej.
  • Tekst z największą liczbą linków przychodzących – opcja ta pozwala śledzić, jaki tekst (kotwica) najczęściej kryje się w linku prowadzącym do twojej witryny.

Google Search Console – zmiana na https z http

Jeśli dotychczas nie korzystałeś z certyfikatu SSL i chcesz go wdrożyć, wówczas dobrze jest uwzględnić ten zmianę w narzędziu Google Search Console. Zmiana na https z http polega przede wszystkim na dodaniu nowego adresu (tym razem z https) za pośrednictwem funkcji „Prefiks adresu URL”. Jeżeli wykorzystujesz przekierowanie z wszystkich adresów na https, wówczas polecamy weryfikację domenową.

Łączenie Google Analytics i Search Console

Administratorzy stron internetowych często decydują się na łączenie Google Analytics i Search Console. W tym celu:

  1. Zaloguj się do usługi Google Analytics.
  2. Wybierz „Administracja” a następnie przejdź do usługi, którą chcesz połączyć z Search Console.
  3. W kolumnie „Usługa” wybierz „Wszystkie usługi”.
  4. Scrollując w dół znajdziesz „Search Console”.
  5. Kliknij „połącz z Serach Console” i zatwierdź wprowadzone zmiany.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że nasz przewodnik po narzędziu Google Search Console okazał się dla ciebie pomocny. Kiedy dodałeś oraz zweryfikowałeś swoją witrynę, możesz zacząć analizować dane. Pamiętaj jednak, że Google potrzebuje nieco czasu, aby skumulować informacje na temat twojej witryny.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *