jak wybrać nazwę domeny

Jak wybrać nazwę domeny, żeby nie żałować? 9 wskazówek

Adres Twojej witryny powinien być przemyślany, niezależnie od tego, czy zamierzasz stworzyć stronę-wizytówkę marki czy projekt pod afiliację. Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście wybór prostej, zapadającej w pamięć nazwy, ale jak wiadomo nie zawsze jest to łatwe ze względu na niedostępność niektórych nazw. Jak zatem wybrać nazwę domeny, aby nie popełnić błędu i nie żałować w przyszłości?

Czym jest domena?

Domena to część adresu URL witryny, którą widzimy po przedrostku https:// lub http://. Składa się ona z nazwy oraz TLD (domeny najwyższego poziomu), np. .pl, .com, .eu.

Nazwa domeny wskazuje na stronę internetową. Na przykładzie naszego portalu jest to: marketingfeed.pl

Znaczenie domeny jest bardzo ważne w biznesie. Stanowi ona wizytówkę i może wpłynąć na postrzeganie Twojej marki w sieci. Wiele firm przeznacza miliony złotych na kampanie reklamowe, które mają sprawić, że nazwa domeny na zawsze utkwi nam w głowie i będzie przychodzić na myśl, kiedy tylko pomyślimy np. o zakupach. np. allegro.pl, amazon.pl czy aliexpress.com

Zbyt pochopny wybór domeny może sprawić, że zdecydujemy się na nazwę niedopasowaną do profilu biznesowego lub zbyt trudną do zapamiętania.

Przejdźmy zatem do konkretów. W dalszej części poradnika dowiesz się, jak wybrać nazwę domeny, by nie żałować i nie popełnić błędu.

1. Wybierz domenę najwyższego poziomu (TLD)

Domena najwyższego poziomu to po prostu rozszerzenie lub – innymi słowy – końcówka adresu URL.

Najpopularniejsze rodzaje domen TLD to:

  • .com – rozszerzenie komercyjne dla firm międzynarodowych;
  • .org – rozszerzenie dla stowarzyszeń, instytucji charytatywnych oraz innych organizacji „no-profit”;
  • .net – rozszerzenie przeznaczona dla firm zajmujących się siecią Internet, jednak z możliwością rejestracji przez wszystkich zainteresowanych;
  • .gov – rozszerzenie przeznaczone dla instytucji rządowych i politycznych;
  • .edu – rozszerzenie dla instytucji edukacyjnych;
  • .biz – rozszerzenie dla biznesu;
  • .info – rozszerzenie uniwersalne.

Oczywiście lista domen najwyższego poziomu jest znacznie dłuższa. Bardzo popularne są domeny lokalne dla określonych krajów, np. Polska [.pl]. Hiszpania [.es], Niemcy [.de].

Jeżeli zamierzasz działać lokalnie (w Polsce), warto wybrać domenę z rozszerzeniem .pl. Jeśli jednak w przyszłości zamierzasz rozszerzyć swój biznes na inne kraje, warto zarejestrować domenę z rozszerzeniem .com lub TLD dla innych kraju. Wszystko zależy jednak o Twoich dalszych planów biznesowych.

Jeżeli masz w głowie bardzo oryginalną nazwę domeny, warto zarejestrować ją zarówno z rozszerzeniem .pl, jak również .com. Dzięki temu zminimalizujesz ryzyko podszywania się pod Twój biznes przez inne osoby.

2. Wybierz nazwę, która zapadnie w pamięć

Jeżeli budujesz markę, adres Twojej domeny musi być unikalny i wyróżniać się na tle innych. Dzięki temu nazwa Twojej witryny przyciągnie uwagę.

Postaw na krótki adres, który łatwo będzie można zapamiętać. Zapewne nie raz słyszałeś lub widziałeś reklamę, gdzie na końcu padają słowa „wejdź na www.przykładowyadres.pl”. Zauważ, że w reklamach zawsze padają proste, łatwe za zapamiętania adresy np. booking.com, allegro.pl, carvertical.pl

3. Określ słowa kluczowe

Słowa kluczowe pomogą Ci w doborze nazwy domeny. Wypisz słowa, które kojarzą się z Twoim biznesem, a następnie znajdź dla nich punkt wspólny – będzie to nazwa Twojej domeny.

Nie tak dawno modne było rejestrowanie domen wyłącznie ze słowami kluczowymi. Trudno ocenić, czy jest to dobre, czy złe rozwiązanie. Wiele firm nadal z niego korzysta.

Niektórzy nadal rejestrują domenę ze słowami kluczowymi np. uslugi-hydrauliczne-pcim-dolny.pl, licząc że słowa kluczowe w adresie będą miały znaczący wpływ na pozycję w wyszukiwarce.

Algorytm Goole nieustannie się zmienia. Zmieniają się także czynniki rankingowe. O najnowszych zmianach przeczytasz w naszym artykule na temat core web vitals, czyli wskaźnikach określających doświadczenie użytkownika witryny.

4. Określ rynek docelowy

Nazwę domeny możesz także wybrać, określając swój target.

Dowiedz się, kim są Twoi potencjalni klienci i jakie produkty zamierzasz im zaoferować.

Załóżmy, że planujesz działać lokalnie – wyłącznie w danym mieście. Twoim planem jest otworzenie siłowni w małym miasteczku. Wówczas adres typu SilowniaRumia.pl okaże się dobrym wyborem. Domena zawiera słowo kluczowe, co może, ale nie musi wpływać na ranking.

Najważniejszy jest jednak fakt, że nazwa od razu sugeruje rodzaj usług oraz miejsce ich świadczenia, a to na pewno przyciągnie uwagę potencjalnego zainteresowanego.

5. Postaw na prostotę

Decydując się na wybór domeny, warto zrezygnować z myślników, polskich znaków czy cyfr. Takie domeny są trudne do zapamiętania i wyglądają mniej profesjonalnie.

Oczywiście wyjątkiem są sytuacje, kiedy np. cyfra jest nieodłącznym elementem marki, jak w przypadku butiku Moliera 2 [moliera2.com]

Domeny zawierające wiele myślników to kiepski wybór. Tym bardziej, jeśli myślniki rozdzielają słowa kluczowe. Tego typu praktyka była modna kilka lat temu i lepiej do niej nie wracać.

Większość osób poważnie myślących o biznesie przykłada dużą wagę do nazwy domeny, unikając zarówno myślników, symboli, polskich znaków czy cyfr.

6. Brak Ci pomysłów? Skorzystaj z generatora nazw domen!

Wiele osób ma problem z wybraniem odpowiedniej nazwy domeny.

Kiedy trafimy na idealną nazwę, często okazuje się już ona zarezerwowana przez kogoś innego.

Jeżeli wyczerpałeś wszystkie możliwości, skorzystaj z darmowego generatora nazw domen np. Business name ganerator od Shopify. Wystarczy, że podasz słowo kluczowe, klikniesz „generate names”, a następnie wyświetli Ci się lista przykładów. Narzędzie to ma jednak wadę – znacznie lepiej sprawuje się w przypadku, gdy poszukujemy domeny na rynek anglojęzyczny.

7. Uwolnij kreatywność

Często w głowie tkwi nam nazwa domeny będąca niezwykle kreatywna lub stanowiąca ciekawą grę słów. Rezygnujemy jednak z rejestracji w obawie, że przyszli klienci nie zrozumieją naszych intencji.

Warto jednak uwolnić kreatywność i przełożyć ją na nazwę domeny. Doświadczenie pokazuje, że nietypowe, często wręcz dziwne nazwy, zapadają w pamięć i przywołują na myśl konkretną markę, usługę czy osobę.

8. Uważaj na znaki towarowe

Pamiętaj, by rejestrując nazwę domeny unikać nazw, które mogą naruszać prawa autorskie czy znak towarowy.

Nie warto rejestrować domen, które jednoznacznie wskazują na inny biznes. Może się to skończyć sporem oraz odebraniem praw do domeny. Jest tyle wolnych nazw – na pewno znajdziesz coś dla siebie!

Przed rejestracją domeny warto sprawdzić, czy nazwa, którą planujemy zarejestrować, nie została zastrzeżona. Pozwoli to uniknąć problemów prawnych w przyszłości wiążących się z koniecznością przekazania domeny.

O tym, czy domena internetowa chroniona jest jako znak towarowy sprawdzisz poprzez wyszukiwarkę dostępną na stronie Urzędu Patentowego RP.

Jeżeli masz wątpliwości, skorzystaj z pomocy prawników, którzy specjalizują się w prawnej ochronie marek. Specjalista nie tylko udzieli porady, ale dodatkowo pomoże Ci w sytuacji, kiedy chciałbyś zarejestrować domenę jako znak towarowy.

9. Wybiegnij w przyszłość

Często zakładając biznes nie przywiązujemy większej wagi do wyboru domeny. O ile sam wybór nazwy domeny może okazać się prosty, o tyle często zapominamy, że w przyszłości możemy rozszerzyć biznes na inne rynki.

Niekiedy warto zarejestrować domenę z wieloma rozszerzeniami np. .pl, .com, .com.pl, .eu.

Dzięki temu mamy pewność, że nikt się pod nas nie podszyje i nie otworzy biznesu o identycznej nazwie.

Znane są również przypadki osób zarabiających na sprzedaży domen firmom, które kiedyś nie myślały lub zapomniały o zarejestrowaniu domeny z różnymi rozszerzeniami.

O biznesie internetowym zawsze warto myśleć w kontekście długofalowym, gdyż budowanie marki i rozpoznawalności wymaga czasu i nakładów pieniężnych.

Wybór nazwy domeny – podsumowanie

Wiele firm zaczyna swój biznes w sieci, ale często złe decyzje mogą rzutować na dalsze losy naszej działalności. Jednym z istotnych elementów biznesu internetowego jest wybór domeny.

Załóżmy, że wiesz już, jaką nazwę chcesz wybrać i masz pewność, że jest ona dostępna. Możesz zatem zarejestrować ją u dowolnego rejestratora.

Większość osób rejestruje domenę na rok. Koszt takiej usługi wynosi zazwyczaj kilkanaście złotych na rok. Po kolejnym roku, konieczne jest przedłużenie ważności domeny, oczywiście, jeśli zamierzamy kontynuować działalność. Koszt przedłużenia ważności domeny może być różny, ale zazwyczaj wynosi kilkadziesiąt złotych.

Oczywiście dostępne są również abonamenty wieloletnie, dzięki czemu na kilka lat możemy zapomnieć o konieczności przedłużenia ważności domeny.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *