jak zarabiać na facebooku

Jak zarabiać na Facebooku? Przedstawiamy sprawdzone sposoby

Zarabianie na Facebooku staje się coraz bardziej popularne. Portal Marka Zuckerberga nieustannie się rozwija, a co za tym idzie – oferuje więcej możliwości, również pod kątem monetyzacji działań w sieci. Obecnie Facebook to największe medium społecznościowe na świecie, pozwalające docierać do milionów potencjalnych klientów, niezależnie od tego, czy prowadzisz duży biznes, czy może masz do sprzedania tylko jeden przedmiot. Poniżej znajdziesz kompletny poradnik, który podpowie ci, jak zarabiać na Facebooku.

Potencjał Facebooka

Z pewnością wiesz, co to jest Facebook i w jakim celu portal ten został stworzony. Warto jednak wiedzieć, że potencjał tego medium społecznościowego nie sprowadza się do dzielenia zdjęciami, filmami czy memami. Facebook oferuje szerokie możliwości pozyskiwania klientów i zarabiania, ale warto robić to w sposób przemyślany.

potencjał facebooka

Zarabianie na Facebooku samo w sobie nie jest trudne, ale z uwagi na sporą liczbę konkurentów, wybicie się tłumu może przysporzyć problemów. Zwłaszcza w czasach nowych algorytmów Facebooka, które powodują wyświetlanie na naszych tablicach jedynie wybranych postów, a nie wszystkich, jak miało to miejsce jeszcze kilka lat temu.

Jak zaistnieć i sprzedawać na Facebooku?

Facebook to sieć społecznościowa, której algorytm ceni unikalne oraz inspirujące treści, czyli takie, które chętnie są lajkowane, komentowane oraz przekazywane dalej. Jeżeli jesteś specjalistą w jakiejś dziedzinie, a twoje posty wzbudzają zainteresowanie, wówczas Facebook pomoże Ci zaistnieć. Pamiętaj jednak, że wszystko wymaga czasu.

Jak zaistnieć na Facebooku?

KROK 1: Znajdź niszę, w której będziesz działać

Jako osoba chcąca zarabiać na Facebooku, musisz znaleźć niszę, czyli tematykę, w której będziesz specjalistą. Najlepiej oczywiście działać w dziedzinie, na której się znasz, dzięki czemu połączysz pasję z zarabianiem.

Jeżeli interesujesz się zarabianiem na Instagramie i masz w tym doświadczenie, możesz stworzyć fanpage, dzięki któremu będziesz odpłatanie pomagać ludziom promować ich instagramowe profile.

Unikatowe treści, konkurencyjna oferta oraz przede wszystkim wiedza na dany temat, to przepis na sukces.

KROK 2: Udostępniaj treści z pozycji strony

Jeżeli jesteś profesjonalistą, treści powinieneś publikować jako strona, a nie jako profil prywatny. Dzięki temu, będziesz mógł dotrzeć do znacznie szerszego grona osób. Pamiętaj, żeby regularnie publikować posty i nie dać Facebookowi o sobie zapomnieć!

KROK 3: Zbierz publiczność

Kiedy już zbudujesz swoją publiczność i będziesz wchodzić w interakcję z czytelnikami, ludzie uznają cię za autorytet. Dzięki temu przyciągniesz uwagę reklamodawców, którzy będą gotowi zapłacić ci za publikację postów sponsorowanych na twojej facebookowej stronie.

KROK 4: Zarabiaj więcej

Kiedy twoja strona na Facebooku cieszy się dużą popularnością, możesz także zarabiać na afiliacji. Po dołączeniu do różnych programów czy sieci afiliacyjnych, zyskasz możliwość promocji wielu marek dostosowanych do profilu twojej strony na Facebooku. Popularne programy partnerskie to np. NutriProfits, Amazon czy Aliexpress.

zarabianie na grupach na facebooku

Jak zarabiać na grupach na Facebooku?

Poniżej znajdziesz najbardziej rozpowszechnione sposoby zarabiania poprzez grupy.

Sprzedawaj

Najpopularniejszym sposobem pozwalającym zarabiać na grupach na Facebooku jest szeroko rozumiana sprzedaż.

Z pewnością zauważyłeś, że na facebookowych grupach można wystawiać ogłoszenia, dzięki którym trafisz do wielu potencjalnych klientów. Z łatwością dotrzesz do grup do lokalnych w twojej okolicy, jak i ogólnopolskich. Co ciekawe, jeden post sprzedażowy możesz opublikować jednocześnie także na kilku innych grupach powiązanych ze sprzedażą.

Pamiętaj, że każda z grup na Facebooku rządzi się swoimi prawami. Zanim opublikujesz jakiekolwiek ogłoszenie, zapoznaj się z treścią regulaminu grupy.

Co można sprzedawać poprzez grupy?

Rzeczy, które najczęściej sprzedawane są za pośrednictwem Facebooka, to:

  • odzież (zarówno nowa, jak i używana);
  • sprzęt AGD;
  • akcesoria oraz ubranka dla dzieci;
  • auta oraz części samochodowe.

Pamiętaj, że regulamin Facebooka zabrania sprzedawania alkoholu, tytoniu, narkotyków, broni, niektórych leków czy zwierząt. Zanim opublikujesz swoją pierwszą ofertę sprzedażową, sprawdź, czy jest ona zgodna z regulaminem.

Zarabiaj na afiliacji

Kolejnym, niezwykle popularnym sposobem zarabiania na grupach na Facebooku jest marketing afiliacyjny. Polega on tym, że otrzymujesz wynagrodzenie za wykonanie określonych działań np. sprzedaż.

Od kilku lat popularność zdobywają chińskie sklepy, np. Aliexpress, w których można kupić różne, ciekawe i często niedostępne w Polsce produkty. Co prawda na przesyłkę z Chin nierzadko czeka się nawet 60 dni, ale według wielu osób – warto.

Dla przykładu: W programie partnerskim Aliexpress otrzymujesz prowizję za polecanie produktów ze sklepu. Wiele osób tworzy grupy, na których administratorzy podają linki do najlepszych aliexpressowych promocji. Jeżeli uczestnik grupy kliknie w taki link i dokona zakupu, osoba która ten link dodała, otrzyma prowizję. Tego typu grupy działają naprawdę prężnie, a administratorzy zarabiają na afiliacji niemałe pieniądze.

Marketplace

A jeśli już jesteśmy przy sprzedaży, warto poświęcić uwagę także miejscu, jakim jest Marketplace. To usługa, które pozwala handlować w wybranej okolicy. W odróżnieniu od grup, dostęp do Marketplace posiada każdy użytkownik Facebooka, dlatego łatwiej dotrzesz z ofertą do większego grona osób.

Jak zarabiać na stronie na Facebooku?

Jeżeli twoja strona na Facebooku ma wielu obserwujących, możesz monetyzować ją np. poprzez reklamę na twoim fanpage:

Aby znaleźć potencjalnych sponsorów zainteresowanych reklamą na twojej stronie, wystarczy, że ogłosisz się na OLX, Allegro czy na innym portalu z ogłoszeniami, prezentując swoją ofertę.

jak zarabiać na facebooku

Reklama na fanpage może mieć charakter postu lub nawet kilku postów sponsorowanych. Dodatkowo możesz pobierać dodatkową opłatę za przypięcie postu na swojej tablicy lub za reklamę w postaci „zdjęcia w tle”.

Uważaj jednak, by zachować umiar i uniknąć przekształcenia strony w tablicę reklamową. Nadmiar reklam sprawi, że odsuną się od ciebie i czytelnicy, i sponsorzy.

Promuj swoją firmę

Masz biznes? To świetnie, ale pamiętaj, że musisz być obecny na Facebooku. Potencjalni klienci powinni mieć możliwość kontaktu z tobą, jak również zapoznania się z twoją ofertą dzięki social media.

Dodając nowe posty, zdjęcia oraz video, pokażesz, że jesteś na czasie i profesjonalnie podchodzisz do swojej pracy. Dzielenie się wysokiej jakości treściami, sprawi, że inni będą chcieli przekazywać je dalej. W efekcie dotrzesz ze swoją ofertą do nowych, potencjalnie zainteresowanych klientów.

Jak zarabiać na reklamach na Facebooku?

Kolejnym sposobem na zarabianie Facebooku jest Facebook Ads. Funkcjonalność tego narzędzia jest tak duża, że z pewnością zasługuje ono na osobny wpis. Warto jednak przyjrzeć się pokrótce, jak Facebook Ads może pomóc ci zarabiać.

Dzięki płatnym reklamom na Facebooku możesz promować swój biznes i zarabiać, docierając do klientów z całego świata.

Aby móc korzystać z Facebook Ads, najpierw musisz utworzyć fanpage swojej firmy lub strony internetowej. Po utworzeniu strony będziesz mógł zacząć publikować swoje pierwsze reklamy, dzięki czemu zyskasz nowych obserwujących oraz klientów.

facebook ads

W związku z tym, że od kilku lat algorytm Facebooka ucina zasięg organiczny postów, korzystanie z Facebook Ads pozwala odpłatnie zwiększyć zasięg postów, tym samym docierając do coraz to nowych klientów.

Kiedy dodasz post na swoim fanpage-u, pojawi się pod nim przycisk „Promuj post”. Po kliknięciu przejdziesz do panelu, w którym utworzysz reklamę, wybierając:

  • cel reklamy, np. reklama ukierunkowana na sprzedaż lub wyświetlenia strony;
  • profil odbiorców, gdzie wybierzesz przedział wiekowy, płeć, zainteresowania;
  • budżet, czyli ile jesteś w stanie wydać na reklamę.

Dobrze przygotowana reklama na Facebooku pozwoli ci trafić do odbiorców, którzy faktycznie będą zainteresowani profilem twojej działalności. Warto poświęcić czas na stworzenie reklamy i dokładnie ją przemyśleć, pozwoli to zminimalizować koszty.

Reklama na Facebooku, w przeciwieństwie do kampanii reklamowych na innych dużych portalach, jest niezwykle tania. Proces tworzenia reklamy może okazać się skomplikowany, ale z czasem nauczysz się publikować skuteczne i tanie reklamy, dzięki czemu osiągniesz wysoki zwrot z inwestycji.

Narzędzie Facebook Ads polecamy w szczególności, jeśli chcesz:

  • sprzedawać produkty dostępne w twoim sklepie internetowym;
  • zarabiać na marketingu afiliacyjnym, pośrednicząc w sprzedaży.

UWAGA! Tworząc reklamę w narzędziu Facebook Ads zyskasz jednocześnie możliwość reklamy na Instagramie.

Znajdź pracę dzięki Facebookowi

Rekruterzy szukają pracowników nie tylko poprzez portale typu Linkedin czy Goldenline, ale także poprzez Facebook. Ogłoszenia często możemy znaleźć na fanpage-ach agencji, dla których rekruterzy pracują, ale także na grupach, w szczególności tych lokalnych, np. „praca Warszawa”.

Jeżeli kontaktujesz się z rekruterem czy firmą za pośrednictwem Facebooka, pamiętaj, by twój profil był schludny i przedstawiał twoją osobą w dobrym świetle. Zdjęcia z imprez w towarzystwie alkoholu nie sprawią dobrego wrażenia. Ponadto warto unikać głoszenia poglądów, które mogłyby stać w opozycji do wartości wyznanych przez firmę, do której aplikujesz.

Zostań specjalistą w dziedzinie social media

Firmy coraz częściej poszukują osób, które znają się na obsłudze portali społecznościowych takich, jak Instagram, Facebook czy Linkedin. Dodatkowo, możesz pracować jako freelancer, oferując wsparcie w tworzeniu reklam na Facebook cz Instagram.

Czym zajmuje się specjalista ds. social mediów?

  • Pomaga zdobywać markom nowych, aktywnych fanów;
  • Przyczynia się do zwiększenia zasięgów widoczności marki;
  • Planuje oraz udostępnia posty w mediach społecznościowych;
  • Wchodzi w interakcje z obserwującymi, poprzez komentowanie oraz udzielanie odpowiedzi na wiadomości prywatne;
  • Monitoruje oraz raportuje skuteczność kampanii reklamowych;
  • Tworzy lub zleca tworzenie grafik do postów.

Od specjalistów ds. social mediów, często oprócz znajomości Facebooka, wymaga się także obeznania z takimi platformami, jak Instagram, Twitter czy Pinterest. Ponadto osoba odpowiedzialna za obsługę portali społecznościowych powinna umieć obsługiwać narzędzia generujące płatny ruch reklamowy, jak Google Ads czy Facebook Ads.

Jak zarabiać na filmach na Facebooku?

Specjalnie dla twórców filmów, Facebook udostępnił usługę in-stream, która pozwala na wyświetlenie reklamy w filmach.

Przykład: po 30 sekundach oglądania wideo, wyświetla się reklama, którą oglądający musi obejrzeć, by móc kontynuować oglądanie udostępnionego przez Ciebie nagrania. Dzięki temu nie tylko dzielisz się treściami, ale dodatkowo zarabiasz na tym!

Aby zarabiać na filmach na Facebooku, musisz:

  • mieć ukończone 18 lat;
  • publikować filmy z poziomu fanpage (nie z poziomu prywatnego profilu);
  • tworzyć treści, które spełniają „Zasady monetyzacji dla partnerów”;
  • w ostatnich 60 dniach uzyskać co najmniej 30 tysięcy wyświetleń swoich filmów przez co najmniej 1 minutę’
  • Mieć co najmniej 10 000 obserwujących twój fanpage;
  • Publikować filmy, które trwają co najmniej 3 minuty, bo tylko takie zostaną zakwalifikowane do wyświetlania reklam typu in-stream.

Zarabianie na Facebooku – o czym pamiętać?

Rejestrując się na portalu Facebook wyrażasz zgodę na przestrzeganie zasad panujących na portalu. Pamiętaj, że jest to prywatna platforma, na której twoja obecność jest dobrowolna, dlatego za nieprzestrzeganie regulaminu Facebooka, możesz stracić możliwość publikacji, a w najgorszym wypadku – dostęp do konta.

zarabianie na facebooku

Na Facebooku nie są mile widziane treści niepoprawne politycznie, które nawołują do nienawiści, dlatego unikaj podejmowania tematów, które mogą dzielić społeczeństwo. Nie musisz inicjować trudnych i kontrowersyjnych dyskusji, jeżeli prowadzisz sklep z biżuterią czy inny profil działalności. Wykorzystaj Facebook do konkretnych działań przynoszących wymierne korzyści.

Niestety wiele firm zniszczyło swój wizerunek właśnie poprzez kontrowersyjne kampanie reklamowe, które przykuły uwagę, ale w sposób negatywny.

Jak zarabiać na Facebooku? Podsumowanie

Facebook to narzędzie, bez którego większość z nas nie wyobraża sobie życia. Każdy przez co najmniej kilkanaście minut w tygodniu przewija posty na tablicy, oglądając udostępniane treści. Dlatego warto połączyć przyjemne z pożytecznym i zacząć na tym zarabiać!

Nie ma znaczenia, czy chcesz zarabiać na sprzedaży lokalnej, czy może kierować swoją ofertę na cały świat. Jedyne co musisz – to mieć pomysł oraz pasję do tego, co robisz. Z czasem zobaczysz, jak proste jest zarabianie pieniędzy na Facebooku.

Wykorzystaj popularność swojego fanpage-a do publikacji postów sponsorowanych, linków afiliacyjnych oraz nagrań video z reklamami typu in-stream, dzięki czemu zdywersyfikujesz źródła dochodów i zarobisz jeszcze więcej.

Mamy nadzieję, że nasz poradnik podpowiedział ci, jak zarabiać na Facebooku. Reszta zależy już tylko od ciebie i od twoich pomysłów. Życzymy powodzenia!

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *