marketing afiliacyjny

Marketing afiliacyjny – co to jest i jak zacząć zarabiać?

Marketing afiliacyjny to popularny sposób na zwiększenie sprzedaży, osiągnięcie większych przychodów i jednocześnie sposób na zarabianie pieniędzy przez internet. Jeżeli masz dość wstawania o wczesnej godzinie, stania godzinami w korkach podczas dojazdu do pracy czy wykonywania monotonnej i mało kreatywnej pracy, być może nasz poradnik zachęci cię do przemyśleń oraz wkroczenia w świat afiliacji. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, czym jest marketing afiliacyjny oraz w jaki sposób zarabiać dzięki tej metodzie, koniecznie przeczytaj poniższy artykuł.

Marketing afiliacyjny – co to jest?

Marketing afiliacyjny to proces, w którym partner (afiliant) otrzymuje prowizję za promowanie produktów określonej marki. Dzięki temu właściciel produktu może zwiększyć sprzedaż, a partner uzyskuje prowizję za tę sprzedaż bez konieczności wprowadzania produktu na rynek oraz jego magazynowania.

Najprościej rzecz ujmując, marketing afiliacyjny sprowadza się do polecania określonych produktów lub usług. Większość partnerów promuje oferty poprzez blogi oraz media społecznościowe, zamieszczając specjalne linki afiliacyjne. Dzięki temu oraz za sprawą nowoczesnych metod trackingowych, afilianci mogą na bieżąco śledzić sprzedaż w specjalnym systemie dostarczanym przez właściciela produktu lub sieć afiliacyjną.

Przykład: Wyobraź sobie, że prowadzisz blog na temat pielęgnacji skóry. W jednym z wpisów na blogu umieszczasz wzmiankę wraz z linkiem na temat nowoczesnego preparatu na trądzik. Zainteresowany czytelnik klika w link i przechodzi na stronę sklepu, gdzie dokonuje zakupu preapratu. Kiedy dojdzie do zawarcia transakcji, sprzedaż zostanie zarejestrowana w systemie trackingowym i przypisana do ciebie. Dzięki temu otrzymasz prowizję, którą następnie możesz wypłacić.

Marketing afiliacyjny czy praca?

Marketing afiliacyjny pozwolił wielu osobom zrezygnować z pracy na etacie. Większość afiliantów wchodzi w świat afiliacji, zarabiając kilkadziesiąt lub kilkaset złotych miesięcznie. Z czasem jednak, zaczynają generować coraz większe kwoty, dzięki czemu decydują się na utrzymanie jedynie z afiliacji. Jeśli chodzi o marketing afiliacyjny w Polsce, działalność ta nie jest tak rozpowszechniona, jak w krajach zachodnich. Wielu polskich twórców dysponuje zasięgami, dzięki którym byliby w stanie generować poprzez afiliację naprawdę spore zyski. To niewykorzystany potencjał.

Jak działa marketing afiliacyjny?

Zanim zaczniesz swoją przygodę z marketingiem afiliacyjnym na poważnie, musimy wyjaśnić kilka ważnych, podstawowych pojęć, które opisują trzy strony zaangażowane w proces afiliacji:

  • Reklamodawca
  • Partner
  • Konsument

Kim jest reklamodawca?

Reklamodawcą jest zazwyczaj podmiot, który tworzy produkt, wprowadza go na rynek i chce go rozreklamować. Mogą być to produkty fizyczne lub cyfrowe, np. kosmetyki, sprzęt AGD lub kursy online. Reklamodawcą może być także sklep, który w swoim asortymencie posiada produkty wielu różnych marek i chciałby trafić do szerszego grona odbiorców poprzez marketing afiliacyjny.

Reklamodawca często prowadzi swój własny program partnerki lub dodaje produkty do sieci partnerskich skupiających oferty różnych, niepowiązanych ze sobą podmiotów.

Kim jest partner?

Na początek warto wyjaśnić, że partner to podmiot, który może być określany także za pomocą takich pojęć, jak afiliant czy wydawca. Może to być zarówno osoba fizyczna jak i firma, która za pomocą różnych kanałów promuje ofertę reklamodawcy. Partnerzy zazwyczaj reklamują oferty na swoich blogach lub poprzez media społecznościowe. Jeżeli afiliant zachęci potencjalnego klienta do zakupu, otrzyma prowizję.

Warto zaznaczyć, że partnerzy często mają dość specyficzny target. Na przykład blogerki modowe przyciągają uwagę osób zainteresowanych modą, dlatego łatwiej im będzie zachęcić czytelników do zakupu modnej kurtki niż do założenia lokaty bankowej. Dopasowanie oferty do targetu to podstawa, dzięki której mamy pewność, że trafiamy z reklamą do właściwego grona odbiorców.

Kim jest konsument?

Trzecią, ale najważniejszą stroną w procesie afiliacji są konsumenci. Dzięki nim reklamodawcy liczą zyski, a partnerzy generują niemałe prowizje! Konsument to końcowe ogniwo procesu ekonomicznego i jednocześnie motor napędowy w marketingu afiliacyjnym. Ostateczna cena, jaką konsument zapłaci za produkt kupiony z polecenia partnera jest taka sama, jak cena, którą reklamodawca oferuje bezpośrednio w swoim sklepie. W procesie afiliacji konsumenci nie są narażeni na zakup produktów po zawyżonych cenach. Co więcej, często dostają od partnerów możliwość zakupu produktu w promocji.

Marketing afiliacyjny – jak zacząć?

Kiedy wiesz już, jakie są zadania każdej ze stron w procesie afiliacji, czas przejść do konkretów.

1. Znajdź program partnerski i dołącz do niego

Jeżeli prowadzisz blog na temat zdrowia i urody, najlepiej będzie, jeśli dołączysz do programu partnerskiego, który oferuje możliwość promocji ofert dostosowanych pod tę kategorię. Mogą być to suplementy diety, kosmetyki, kursy online, akcesoria do makijażu itp. Pamiętaj, że na stronie o tematyce urodowej nie sprawdzi się reklama produktów bankowych czy części samochodowych.

2. Wybierz oferty, które chcesz promować

Kiedy już dołączyć do programu partnerskiego, sprawdź jakie produkty możesz promować. Pamiętaj, że reklama nie może być zbyt nachalna i pretensjonalna, ponieważ zniechęci to twoich czytelników czy obserwatorów do twojej osoby.

3. Pobierz i udostępnij linki afiliacyjne

Linki afiliacyjne lub innymi słowy linki partnerskie, to jak już wiesz, łącza, dzięki którym możesz promować daną ofertę. Za ich sprawą, system trackingowy dostarczany przez reklamodawcę, pozwala na śledzenie ilości kliknięć w link, ilości sprzedaży oraz automatycznie przypisuje prowizję.

Linki afiliacyjne możesz udostępniać na blogu, poprzez media społecznościowe: Facebook, Instagram, Snapchat lub korzystając z innych metod promocji.

4. Otrzymuj prowizje

Kiedy konsument dokona zakupu z twojego linka partnerskiego, otrzymasz prowizję. Większość programów czy sieci partnerskich pozwala na wypłacanie prowizji raz w miesiącu, dzięki czemu zapewniasz sobie stały, comiesięczny zastrzyk gotówki.

OK, ale jaki program partnerski wybrać? 🤔

Zanim odpowiemy na to pytanie, sprawdź nasz ranking programów partnerskich, w którym znajdziesz 3 najbardziej polecane programy.

Numerem 1 w naszej opinii jest program partnerski NutriProfits, który oferuje najwyższe prowizje na rynku. Znajdziemy tam blisko 50 produktów z takich kategorii, jak: kulturystyka i fitness, odchudzanie, oczyszczanie organizmu, wypadanie włosów, trądzik, żylaki, potencja oraz wiele, wiele więcej.

nutriprofits ekran startowy

NutriProfits, jak wspomnieliśmy, oferuje wysokie prowizje, sięgające nawet 40%. Oznacza to, że pojedyncza transakcja w programie partnerskim może przynieść ci nawet 250 zł! To o wiele więcej niż oferują konkurencyjne programy partnerskie.

nutriprofits prowizje, nutriprofits ile można zarobić, nutriprofits prowizje za sprzedaż

Co ciekawe, NutriProfits zapewnia dożywotni czas życia ciasteczek. Dzięki temu, jeżeli ktoś kliknie w twój link partnerski, ale dokona zakupu dopiero za kilka tygodni czy miesięcy, prowizja zostanie przydzielona do ciebie! To duża zaleta, bowiem większość programów partnerskich oferuje 30-dniowy lub maksymalnie 90-dniowy czas życia ciastek.

Przystąpienie do NutriProfits oraz korzystanie z programu partnerskiego jest darmowe. Aby się zarejestrować, przejdź na stronę nutriprofits.com/pl/

Marketing afiliacyjny – zarobki

Czas na cyferki, czyli ile można zarobić na marketingu afiliacyjnym? Nie da się postawić jedynej słusznej odpowiedzi na to pytanie, bowiem wiele zależy od niszy, w której działasz, jak również od ilości pracy włożonej w promocję produktów.

Dla przykładu: Ryan Robinson zarobił 47 772,75 USD w lipcu 2020 r. na swojej afiliacyjnej działalności. Oczywiście należy mieć na uwadze, że bloger ten wiele lat pracował na popularność swojej marki, a dzięki ciężkiej pracy odcina teraz kupony. Pamiętajmy jednak, że każdy najlepiej zarabiający partner na początku generował niewielkie zyski, lecz z czasem przychody te się zwiększały, by osiągnąć bardzo wysoki poziom.

A zatem, początkujący partnerzy muszą liczyć się z zarobkami od kilkudziesięciu złotych miesięcznie do kilkuset złotych. To i tak dużo, jak na początek.

Wróćmy do naszego przykładu z preparatem na trądzik. Tego typu produkt dostępny jest w ofercie NutriProfits. Pojedyncza sprzedaż zapewni ci zysk w kwocie minimalnej 47,70 zł. Jeżeli klient kupi za jednym razem większy zestaw zarobisz 95,40 zł! Wystarczy, że uda ci się wypromować i sprzedać kilka opakowań, a zarobisz kilkaset złotych. NutriProfits to jednak ewenement, bowiem prowizje w tym programie partnerskim sięgają nawet 40%, kiedy inni oferują skromne 3% czy 9%. Jest niewiele programów w sieci, w których znajdziemy produkty z prowizją wyższą niż 30%.

Marketing afiliacyjny – opinie

Większość osób, które zdecydowały się wejść do świata afiliacji, uważa, że było to słuszne posunięcie. Marketing afiliacyjny to proces, który pozwala zarabiać duże pieniądze bez konieczności inwestowania kapitału w tworzenie produktu, wprowadzanie go na rynek oraz jego magazynowanie. Minusem marketingu afiliacyjnego z pewnością jest fakt, że otrzymujemy jedynie część zysku, a nie jego całość, ale warto mieć na uwadze, że niektóre programy partnerskie oferują naprawdę wysokie stawki prowizyjne za sprzedaż, dzięki czemu wiele osób zajmujących się afiliacją na poważnie, zarabia spore pieniądze!

A zatem, jeśli chodzi o marketing afiliacyjny, opinie są bardzo dobre i większość afiliantów jest zadowolona z osiąganych zysków.

Gro osób rozpoczynających współpracę z programami partnerskimi, rezygnuje zbyt szybko, kiedy nie widzą efektów. Poddają się w kluczowym momencie. W marketingu afiliacyjnym cierpliwość jest bardzo ważna. Często pierwsze efekty pojawiają się po kilku miesiącach od zbudowania projektu, dlatego nie należy przedwcześnie się poddawać. Praca i upór w dążeniu do celu pozwalają sporo osiągnąć w marketingu afiliacyjnym.

Marketing afiliacyjny dla początkujących

W jaki sposób osoby początkujące mogą zgłębić wiedzę z zakresu marketingu afiliacyjnego? Przede wszystkim z takich źródeł szkolenia, książki czy poradniki internetowe.

Szkolenia

Szeroką gamę szkoleń z zakresu marketingu internetowego, obsługi platformy WordPress czy obsługi social media, znajdziemy w serwisie udemy.com. Trzeba przyznać, że lista szkoleń jest bardzo długa i każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie. Wiele kursów internetowych na Udemy często oferowanych jest w promocji, czasem nawet bezpłatnie, dlatego warto na bieżąco śledzić promocje.

Książki

Również książki są dobrym źródłem wiedzy na temat marketingu afiliacyjnego lecz istnieje pewne „ale”. Trendy w marketingu internetowym zmieniają się jak w kalejdoskopie. Strategie, które sprawdzały się rok czy nawet pół temu, dziś już mogą być nieaktualne. Wybierając książki, warto pokusić się o najnowsze publikacje, w których wszystkie zagadnienia są aktualne i stanowią odpowiedź na wyzwania, przed jakimi stoi specjalista od afiliacji.

Poradniki internetowe

Wiedzę na temat marketingu afiliacyjnego warto czerpać także z poradników internetowych. Nie chodzi jedynie o poradniki w formacie PDF, lecz przede wszystkim branżowe fora oraz blogi, w których znajdziemy najświeższe informacje. Facebook zmienił wygląd menedżera reklam? Spokojnie na pewno znajdziesz w internecie instrukcję, jak poruszać się po nowym panelu.

Jeżeli chcesz być na bieżąco i śledzić najnowsze trendy ze świata marketingu internetowego, warto skorzystać z „anglojęzycznego internetu”, gdyż to właśnie źródła w języku angielskim najszybciej informują o zmianach.

Czy warto poświęcić czas na marketing afiliacyjny?

Odpowiedź na to pytanie jest jasna i prosta: TAK! Marketing afiliacyjny to sposób na zarobienie dodatkowych pieniędzy lub droga do osiągnięcia wysokich dochodów pozwalających na rezygnację z pracy na etacie.

Poniżej prezentujemy pięć powodów, dla których warto poświęcić czas na afiliację.

1. To się po prostu opłaca!

Jeśli chciałbyś założyć swój sklep, musiałbyś sporo zainwestować w towar. W marketingu afiliacyjnym wszystko wydaje się prostsze. Nie musisz inwestować żadnych pieniędzy, choć jeżeli zamierzasz prowadzić swój blog, konieczne będzie zakupienie domeny oraz hostingu, co stanowi wydatek około 100-200 zł/rok. Jest to niewielka inwestycja, przy której stopa zwrotu może być bardzo wysoka!

2. Możesz pracować w domu

Jeżeli nie lubisz stać w porannych korkach i spędzać czasu w biurze, marketing afiliacyjny jest czymś wprost stworzonym dla ciebie. Wszystko czego potrzebujesz do pracy to laptop oraz wygodne miejsce będące twoim domowym centrum dowodzenia.

3. Pracujesz, ile chcesz

Pracując na etacie, liczysz się z tym, że w ciągu miesiąca musisz przepracować 160 godzin. W przypadku marketingu afiliacyjnego możesz pracować, ile chcesz, regularnie generując wciąż tak samo wysokie przychody! Wolny czas możesz poświęcić na pasję lub doskonalenie swoich umiejętności z zakresu SEO, SEM czy copywritingu.

4. Nie musisz przejmować się obsługą klienta

Klient który dokona zakupu z twojego polecania, może dokonać zwrotu towaru lub złożyć reklamację bezpośrednio u sprzedawcy/reklamodawcy. W marketingu afiliacyjnym nie będziesz mieć do czynienia z obsługą klienta, ponieważ czynności te stanowią wyłącznie obowiązek sprzedawcy.

5. Osiągniesz dochód pasywny

Marketing afiliacyjny pozwoli ci zarabiać pieniądze nawet wtedy, gdy nie pracujesz. Możesz spać, a twój internetowy biznes będzie na ciebie zarabiać! Inwestując w działania marketingowe, będziesz regularnie widział efekty swojej pracy, szczególnie jeśli prowadzisz stronę internetową, która generuje duży ruch.

Podsumowanie

Marketing afiliacyjny to świetne rozwiązanie zarówno dla osób, które chcą jedynie dorobić do swojej pensji, jak również całkowicie przejąć kontrolę nad swoimi zarobkami. Czas oraz środki poświęcone na afiliację często zwracają się w postaci wysokich zarobków, czego nie można powiedzieć o pracy na etacie, gdzie często możemy usłyszeć słowa: „przykro mi, ale niestety podwyżka nie jest dla ciebie przewidziana, bo budżet […]”. Każdy aktywny zawodowo z pewnością nie raz słyszał te słowa. W marketingu afiliacyjnym budżet jest nieograniczony – to ty decydujesz, ile czasu poświęcisz na pracę, ile zainwestujesz oraz ile zyskasz.

Kolejną zaletą, którą zauważysz po wejściu w świat afiliacji, jest stale poszerzający się zakres twojej wiedzy z zakresu marketingu internetowego. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi nowymi trendami. Kto wie, być może swoją wiedzę wykorzystasz kiedyś do stworzenia poradnika, na którym zarobisz kolejne duże pieniądze?

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.