Sprawdzanie pozycji w Google – darmowe i płatne metody

Sprawdzanie pozycji w Google to czynność, która pozwala nam ocenić widoczność strony w wynikach wyszukiwania. I jak powszechnie wiadomo – każdy administrator oczekuje, że jego witryna będzie numerem jeden, albo chociaż znajdzie się TOP 3. Istnieje wiele narzędzi pozwalających sprawdzić miejsce, jakie zajmuje nasza strona. Ten poradnik pokaże ci, z jakich narzędzi warto korzystać, by otrzymać wiarygodne rezultaty odzwierciedlające faktyczną pozycję twojej strony.

Co to jest pozycja strony w Google?

Google nieustannie tworzy indeks stron, dając nam prawie nieograniczony dostęp do informacji. Kiedy wpisujesz w wyszukiwarce określone zapytanie tzw. słowo kluczowe, Google dopasowuje je do odpowiedników, które znajdują się w indeksie Google, a następnie wyświetla te dopasowania według trafności w formie listy stron internetowych. Są to tzw. wyniki organiczne, których kolejność nie jest przypadkowa. Pierwsza strona w wynikach wyszukiwania to witryna, która według Google jest najlepiej dopasowana do zapytania i spełnia większość (o ile nie wszystkie) warunki, by pojawić się na topowej pozycji. Kolejne wyniki wyszukiwań, czyli pozycje 2, 3, 4, 5 […] 29 itd. również są dopasowane do wpisanej frazy, ale z powodu różnych czynników, zajmują niższe pozycje.

pozycja w google

Algorytm wyszukiwarki Google jest nieustannie udoskonalany i aktualizowany, co sprawia, że wyniki wyszukiwań mogą się zmieniać. To, że strona internetowa zajmuje wysoką pozycję na określone zapytanie, nie oznacza, że zawsze tak będzie. Właściciele witryn często obserwują wzrosty i spadki pozycji, co jest skutkiem działań webmasterów, a także działania samego algorytmu wyszukiwarki.

Warto podkreślić, że Google może pokazywać różne wyniki wyszukiwania, w zależności od takich czynników, jak lokalizacja użytkownika czy chociażby jego wcześniejsze zapytania.

SERP

Pisząc o pozycji strony w Google warto poznać także pojęcie SERP, które jest skrótem od Search Engine Results Page i oznacza stronę wyników wyszukiwania np. 10 pierwszych wyników.

Co to są słowa kluczowe?

To właśnie dzięki słowom kluczowym jesteśmy w stanie ocenić, jaką pozycję zajmuje nasza strona w Google. Są to wyrażenia, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarce. Pozwalają one na znalezienie konkretnych informacji, stron, blogów, sklepów itp.

słowa kluczowe

Przykładem słowa kluczowego może być wyrażenie „buty męskie skórzane”. Użytkownik, który wpisuje takie hasło, robi to prawdopodobnie z zamiarem kupna obuwia. Dlatego właśnie sklepom oferującym tego typu asortyment zależy, by osiągnąć w Google jak najwyższą pozycję i dotrzeć ze swoją ofertą do potencjalnego klienta.

Co daje wysoka pozycja w Google?

Wysoka pozycja w wyszukiwarce Google jest wypadkową takich czynników, jak jakość treści wyświetlanej na stronie, ilość linków prowadzących do danej strony oraz nasycenie tekstu frazami kluczowymi. Uznaje się, że są to najważniejsze kryteria, które wpływają na pozycję strony w Google. Jednak warto zauważyć, że czynników tych jest kilkaset i są one znane tylko i wyłącznie osobom odpowiedzialnym za rozwój wyszukiwarki Google. Co prawda, na wielu stronach dotyczących pozycjonowania oraz optymalizacji, możemy znaleźć informacje na temat kryteriów, jakie mają wpływ na pozycję strony w Google, jednak warto zauważyć, że kryteria te w większości przypadków są tworzone na podstawie domniemań oraz doświadczeń osób na co dzień świadczących usługi SEO.

Wysoka pozycja w Google jest efektem pozycjonowania będącego ogółem procesów, które mają prowadzić do zwiększenia pozycji strony w Google na określone frazy. W pozycjonowaniu podejmuje się działania:

  • on-site – tworzenie wartościowych oraz angażujących treści, linkowanie wewnętrzne.
  • off-site – promocja strony od zewnątrz, czyli np. pozyskiwanie linków zewnętrznych.

Ruch na stronie

Główną zaletą wysokiej pozycji w Google jest przede wszystkim ruch na stronie. Wyniki wyszukiwania widniejące na pierwszych pozycjach to strony, które są najczęściej odwiedzane. Niewielu ludzi zagląda na drugą, czy trzecią stronę wyników wyszukiwania, ponieważ wszystko, czego szukają, znajdują na topowych pozycjach. Dlatego właśnie musisz sprawić, by twoja strona znalazła się na samym szczycie SERP-ów!

Dobra pozycja w Google to gwarancja reklamy sklepu, bloga czy strony przez całą dobę. Zyski wynikające z wysokich pozycji są często ogromne!

Rozpoznawalność marki

Wysoka pozycja w Google pozytywnie kształtuje reputację marki oraz zwiększa jej rozpoznawalność. Twoja firma może stać się niezwykle popularna właśnie dzięki wysokiej pozycji w Google.

Korzyści przewyższające koszty

Wiele osób budujących sklep, stronę czy bloga nie podejmuje żadnych działań związanych z pozycjonowaniem w obawie przed kosztami. Warto jednak pamiętać, że jest to inwestycja, która w większości przypadków zwraca się z dużą nadwyżką oraz wpływa na sukces twojej marki.

Jak sprawdzić pozycję strony w Google?

Jeżeli zastanawiasz się, jak sprawdzić pozycję strony w Google, mamy dla ciebie dobrą wiadomość! Istnieje co najmniej kilka sposobów, by móc ocenić potencjał twojej witryny. Poniżej prezentujemy najpopularniejsze metody sprawdza pozycji strony w Google.

Ręczne sprawdzanie pozycji w Google

Metoda ta z pewnością przypadnie do gustu osobom, które chcą śledzić pozycję kilku lub kilkunastu słów kluczowych. Nieco gorzej sprawdzi się, jeżeli w zamiarze mamy kontrolowanie pozycji kilkuset czy nawet tysięcy pozycji słów kluczowych. W takim wypadku zalecane będzie skorzystanie ze specjalnych (darmowych lub płatnych) narzędzi, o którym przeczytasz w dalszej części tego poradnika.

Aby ręcznie sprawdzić pozycję w Google, należy skorzystać z trybu prywatnego przeglądarki:

  1. Wybierz tryb prywatny przeglądarki tzw. incognito;
  2. W pasku wyszukiwania wpisz interesującą cię frazę kluczową.
  3. Odszukaj swoją pozycję na liście wyników wyszukiwania.

Jeżeli twoja strona jest nowa, prawdopodobnie odnajdziesz się na dalszych pozycjach. Z czasem jednak zauważysz, że strona znajduje się coraz wyżej w wynikach wyszukiwania. Aby wspiąć się na szczyt, warto podjąć działania pozycjonujące twoją witrynę.

Sprawdzanie pozycji strony w Google Search Console

Kolejnym, popularnym sposobem na darmowe sprawdzanie pozycji strony w Google jest narzędzie Google Search Console. To platforma oferowana przez Google, której odbiorcami są administratorzy stron internetowych. Niezależnie do tego, czy prowadzisz sklep, blog czy stronę firmową, koniecznie skorzystaj z tego narzędzia.

Google Search Console pozwala sprawdzić status indeksowania linków na stronie, informuje o błędach oraz sugeruje sposoby optymalizacji witryny. Jest to ”must have” każdego webmastera, któremu zależy na widoczności oraz ruchu w sieci.

Sprawdzanie pozycji strony w Google Search Console wygląda podobnie, jak sprawdzanie ręczne:

  1. Zaloguj się do swojego konta Google połączonego z usługą Search Console;
  2. Przejdź do wyszukiwarki i wpisze słowo kluczowe, które chcesz sprawdzić;
  3. Nad wynikami wyszukiwania ukaże się tabela, w której znajdziesz takie danie, jak:
    • liczba kliknięć
    • wyświetlenia strony
    • średnia pozycja.

Ta metoda sprawdzania również może okazać się czasochłonna, jeśli naszym celem jest analizowanie kilkudziesięciu czy nawet kilkuset słów fraz kluczowych.

Znacznie więcej informacji na temat witryny dostępnych jest po zalogowaniu się do panelu Google Search Console. Sprawdzisz tam m.in.:

  • zapytania, za sprawą których internauci przechodzą na twoją stronę;
  • wykresy wyświetleń witryny oraz kliknięć w odniesieniu do ostatnich miesięcy;
  • frazy, pod którymi wyświetlana jest twoja witryna;
  • informacje na temat problemów związanych z indeksacją oraz optymalizacją np. pod urządzenia mobilne.

Monitor pozycji, czyli specjalne narzędzie do sprawdzania pozycji strony

Oprócz ręcznego sprawdzania pozycji w Google oraz pośrednictwem Google Search Console, analizy możemy dokonać także za pośrednictwem specjalnych monitorów – darmowych oraz płatnych.

Monitory bezpłatne

Większość webmasterów interesuje się darmowym sprawdzaniem pozycji strony w Google, dlatego też przyjrzymy się narzędziom, które pozwalają nieodpłatnie monitorować witrynę. Narzędzia w wersji darmowej często oferują jednak sprawdzanie pozycji dla pojedynczych fraz.

Google Ad Preview

Narzędzie Google Ad Preview zostało stworzone w celu monitorowania płatnych pozycji w Google, które również pojawiają się w wyszukiwarce, jednak opatrzone są napisem „Reklama”. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by aplikację tę wykorzystać do sprawdzenia wyników organicznych. Co ciekawe, Google Ad Preview pozwala podejrzeć wyniki, które nie będą spersonalizowane. Dodatkowo istnieje możliwość wyboru lokalizacji oraz urządzeń, dla których zapytanie ma zostać dostosowane.

Blumo

blumo monitor pozycji

Jednym z darmowych narzędzi pozwalających na sprawdzenie pozycji strony w Google jest monitor oferowany przez firmę Blumo. Interfejs jest niezwykle prosty – wystarczy podać interesującą nas frazę oraz adres strony, dla której sprawdzamy pozycję, a po chwili otrzymamy wyniki dla wyszukiwarek: Google, Bing oraz Yahoo!

Gspot

gspot monitor pozycji

Kolejnym, niezwykle prostym w obsłudze narzędziem jest Gspot oferowany przez firmę INTENSYS Sp. z o.o. Narzędzie wymaga podania od nas frazy kluczowej oraz adresu strony. Po krótkiej chwili otrzymamy wynik sprawdzania.

Cmonitor

cmonitor sprawdzanie pozycji w google

Kolejne narzędzie pozwalające na monitoring strony to cmonitor. Również w tym przypadku sprawdzanie pozycji strony w Google jest banalnie proste. Wystarczy podać słowo lub frazę kluczową, a także adres www. Po kilku chwilach otrzymamy wynik.

Warto zaznaczyć, że cmonitor posiada limit zapytań. Firma oferuje jednak możliwość testowania narzędzia przez 14 dni za darmo. Aby to zrobić, należy założyć konto w serwisie.

Monitory płatne

Jeśli chodzi o sprawdzanie pozycji strony w Google, najważniejsze będą jednak monitory płatne, które pozwalają sprawdzać pozycję dla wielu fraz, wielu stron oraz kontrolują zmiany, a także informują o nich. Monitory płatne to potężne narzędzia, z których korzystają głównie firmy świadczące usługi SEO.

webpozycja
webpozycja
Zdjęcie poglądowe pochodzące ze strony głównej webpozycja.pl

Popularne narzędzie, jakim jest webpozycja oferuje kilka pakietów – od darmowego po pakiet kosztujący 155 zł za miesiąc. W darmowej wersji otrzymamy możliwość sprawdzania 15 zapytań dziennie dla 10 domen. Ponadto oferowana jest także funkcjonalność badająca konkurencję. Dzięki temu możesz sprawdzić, jak radzą sobie twoi konkurenci.

Webpozycja oferuje przystępne ceny. Pakiet kosztujący 19 zł/miesiąc z pewnością spełni oczekiwania początkującego webmastera.

Senuto
senuto monitor pozycji
Zdjęcie poglądowe panelu pochodzące ze strony senuto.com/pl/monitoring-pozycji/

Kolejne narzędzie pozwalające na sprawdzanie pozycji strony w Google to Senuto. Jest to wręcz potężna machina służąca analizie widoczności strony w internecie. Senuto pozwala śledzić nie tylko twój sklep, blog czy stronę firmową, ale także witryny konkurencji. Dzięki temu możesz naśladować ich działania, a nawet być zawsze o krok do przodu!

Sprawdzanie pozycji strony za pośrednictwem Senuto to wydatek rzędu 29 zł za miesiąc. Pakiet ten umożliwia monitorowanie pozycji dla 20 fraz oraz jednego projektu (witryny).

Co ważne – Senuto oferuje 14-dniowy okres testowy, podczas którego będziesz mógł zapoznać się się z funkcjonalnością narzędzia oraz stwierdzisz, czy spełnia ono twoje oczekiwania.

Semstorm
semstorm monitor pozycji
Zdjęcie poglądowe pochodzące ze strony semstorm.com

Jest to narzędzie, którego profil działania jest podobny do Senuto – pomaga analizować ruch w witrynie, monitorować pozycje oraz podglądać zachowania konkurencji. Niestety Semstorm w wersji darmowej nie oferuje możliwości sprawdzania pozycji. Konieczne jest wykupienie pakietu kosztującego 99 zł/miesięcznie. Dzięki niemu sprawdzisz pozycję 100 słów kluczowych dla 20 stron.

SeoStation
seostation monitor pozycji
Zdjęcie poglądowe pochodzące ze strony SeoStation.pl

Kolejne narzędzie umożliwiające sprawdzenie pozycji strony w Google na określoną frazę to SeoStation. W podstawowym pakiecie „Webmaster” otrzymasz możliwość sprawdzenia 50 fraz za cenę 27 zł na miesiąc. Oferowany jest także 14-dniowy okres testowy, dzięki któremu zapoznasz się funkcjonalnością narzędzia.

Ahrefs
ahrefs monitor pozycji
Zdjęcie poglądowe pochodzące ze strony ahrefs.com/rank-tracker

Następne, niezwykle przydatne narzędzie w pracy każdego specjalisty ds. SEO to Ahrefs. Umożliwia nie tylko sprawdzenie pozycji danej strony, ale także analizę konkurencji oraz słów kluczowych, a także wiele, wiele więcej.

Po zalogowaniu się do Ahrefs możesz dodać adres swojej witryny, a następnie wprowadzić słowa kluczowe, które chcesz monitorować. Narzędzie na bieżąco będzie wyświetlać pozycje strony, a także będzie informować o zachodzących zmianach, zarówno tych na plus, jak i na minus.

Dodatkowo, Ahrefs pozwala generować raporty, które możesz otworzyć za pomocą takich aplikacji jak chociażby Excel.

Minusem Ahrefs jest z pewnością cena. Pakiety zaczynają się od 99 dolarów za miesiąc, co dla początkującego webmastera może stanowić spory wydatek.

AccuRanker
accuranker monitor pozycji
Zdjęcie poglądowe pochodzące ze strony accuranker.com/product

To narzędzie, które można zaliczyć zarówno do bezpłatnych monitorów pozycji strony, jak i do płatnych. AccuRanker oferuje szeroki zakres funkcji, które w wersji płatnej z pewnością docenią pracownicy agencji SEO.

Narzędzie to jest niezwykle minimalistyczne. Aby sprawdzić pozycję strony należy podać słowo kluczowe, państwo oraz lokalizację, a także preferowane urządzenie – komputer lub urządzenie mobilne. Po chwili otrzymasz wynik wyszukiwania dla danego hasła. W wersji podstawowej AccuRanker oferuje możliwość sprawdzenia 5 fraz dziennie, co może być kłopotliwe dla osób chcących monitorować większe ilości słów kluczowych.

Które narzędzia do sprawdzania pozycji strony wybrać?

Na rynku istnieje wiele monitorów pozycji strony w Google. Niektóre z nich zostały opisane w naszym poradniku. Większość usług to potężne narzędzia, za pomocą których przeprowadzimy dokładną analizę strony internetowej na wielu płaszczyznach. Jeżeli chcesz wybrać usługę dostosowaną do twoich potrzeb, przetestuj każde z proponowanych przez nas narzędzi i wybierz te, które spełnia twoje oczekiwania. Pamiętaj, że niektóre z nich oferują bezpłatny, 14-dniowy okres testowy, dzięki czemu zyskujesz pełną funkcjonalność za darmo.

Darmowe monitory pozycji okażą się przydatne w sytuacji, kiedy zależy nam na sprawdzaniu pojedynczych fraz.

Podsumowanie

Internet nieustannie się zmienia. Zmianom ulegają także algorytmy wyszukiwarek internetowych, co często znajduje odzwierciedlenie w wynikach wyszukiwania. Dlatego warto na bieżąco sprawdzać pozycję strony w Google, by kontrolować widoczność witryny i dzięki temu łatwiej docierać do potencjalnych klientów.

Konkurencja w sieci jest ogromna, a wyższe pozycje w wyszukiwarce to same zalety i przede wszystkim większy zysk. Sprawdzanie pozycji w Google jest niezbędne, jeżeli chcemy docierać do nowych czytelników, użytkowników czy czy klientów.

Mamy nadzieję, że po lekturze naszego poradnika jesteś świadom, jak ważne dla e-biznesu jest regularne sprawdzanie pozycji strony w Google. Liczymy także, że proponowane przez nas narzędzia monitorujące, pozwolą ci poprawić widoczność twoich stron pod kątem określonych fraz kluczowych.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *